De basishouding

De basishouding van de SRW-er kan worden weergegeven in verschillende componenten.

- je neemt verantwoordelijkheid op voor je eigen gedrag en de consequenties ervan
- je hebt interesse in en laat je raken door de andere en door de wereld
- je onderneemt actie tegenover kinderen, jongeren en hun context
- je laat je hierbij leiden door mensenrechten in het algemeen en kinderrechten in het bijzonder
- je toont geloof in groei en veranderbaarheid

- je bent authentiek, er is overeenstemming tussen wat je voelt, denkt, wil en wat je toont
- je bent respectvol (in het omgaan met anderen, in het omgaan met informatie…)
- je bent betrouwbaar en houd je aan gemaakte afspraken, je zegt wat je doet en doet wat je zegt
- je streeft ernaar het goede te doen (normatieve professionaliteit)

- je stelt je beschikbaar op vanuit een niet-wetende houding
- je bent empathisch, je zoekt aansluiting bij het denken, voelen en handelen van de andere vanuit een niet-oordelende houding
- je stelt je meerzijdig partijdig op, je hebt aandacht voor noden, behoeften en belangen van alle betrokkenen
- je blijft -afgestemd- nabij

- je ziet creatief potentieel in jezelf en in de andere
- je durft gekende paden verlaten
- je hebt de reflex om initiatieven op maat te ontwikkelen en in te zetten

- je laat je in je handelen leiden door de methodisch-agogische cyclus, door (pedagogische) theoretische kaders en door reflectie
- je stelt je kritisch op t.a.v. micro-, meso- en macrofactoren en gaat op zoek naar onderlinge wisselwerking tussen de factoren
- je streeft naar blijven leren
Alle rechten voorbehouden | UC Leuven - Limburg
© 2025

