De basishouding

De basishouding van de SRW-er kan worden weergegeven in verschillende componenten.

Download tekst

  • je neemt verantwoordelijkheid op voor je eigen gedrag en de consequenties ervan 
  • je hebt interesse in en laat je raken door de andere en door de wereld 
  • je onderneemt actie tegenover kinderen, jongeren en hun context
  • je laat je hierbij leiden door mensenrechten in het algemeen en kinderrechten in het bijzonder 
  • je toont geloof in groei en veranderbaarheid

  • je bent authentiek, er is overeenstemming tussen wat je voelt, denkt, wil en wat je toont
  • je bent respectvol (in het omgaan met anderen, in het omgaan met informatie…)
  • je bent betrouwbaar en houd je aan gemaakte afspraken, je zegt wat je doet en doet wat je zegt
  • je streeft ernaar het goede te doen (normatieve professionaliteit)

  • je stelt je beschikbaar op vanuit een niet-wetende houding
  • je bent empathisch, je zoekt aansluiting bij het denken, voelen en handelen van de andere vanuit een niet-oordelende houding
  • je stelt je meerzijdig partijdig op, je hebt aandacht voor noden, behoeften en belangen van alle betrokkenen
  • je blijft -afgestemd- nabij

  • je ziet creatief potentieel in jezelf en in de andere
  • je durft gekende paden verlaten
  • je hebt de reflex om initiatieven op maat te ontwikkelen en in te zetten

  • je laat je in je handelen leiden door de methodisch-agogische cyclus, door (pedagogische) theoretische kaders en door reflectie
  • je stelt je kritisch op t.a.v. micro-, meso- en macrofactoren en gaat op zoek naar onderlinge wisselwerking tussen de factoren
  • je streeft naar blijven leren