Traject 4
Onderzoeksvraag vanuit het werkveld
We hebben vanuit twee praktijkorganisaties de vraag gekregen om rond een bepaalde onderzoeksvraag aan de slag te gaan. Je vindt deze hieronder.
Vragen uit het werkveld
1. MPC Terbank: rustbox
SRW bouwt voort op haar eerdere ervaringen met de Sorry-box van MPC Ter Bank, een initiatief dat materialen verzamelt voor het werkveld met oog op relationeel herstel bij spanningen en conflicten. In dezelfde geest bestaat er ook de "Rustbox", eveneens ontwikkeld door MPC Ter Bank en verschillende partners. De Rustbox wil kinderen, jongeren en hun begeleiders te helpen rustig te worden en te blijven. De tool heeft als doel te werken naar een kalm brein bij kinderen en hun opvoeders, om zo conflicten te vermijden. De vraag kwam om ook deze Rustbox en het rustplan te gaan uittesten in verschillende praktijkcontexten, rustmethodieken te evalueren, te bekijken hoe deze worden gebruikt of geïmplementeerd kunnen worden of rustmethodieken te ontwikkelen voor een bepaalde doelgroep die dan geïntegreerd kunnen worden in de Rustbox. Oriënteer je alvast creatief op dit thema door zelf een Rustbox-meme te maken (zie voorbeelden; Rustbox gadgets - rustbox.be) of je rustgevers door te geven op de website (Suggestie - rustbox.be). Je kan op de website ook al heel wat concepten bestuderen die als achtergrondinfo dienen: Visie - rustbox.be
Meer informatie kan je vinden op: https://rustbox.be/
Onderzoekscontext: de stageplaats of een andere praktijkorganisatie die akkoord is met onderzoek binnen hun setting rond dit thema.
Contactpersoon: Eric Beke
2. Overkop huizen
In een OverKophuis staan de deuren open voor jongeren van 12 tot 25 jaar. Je kan er zonder afspraak binnenlopen tijdens de openingsuren. Een OverKop-huis is een veilige plek waar je je kan amuseren, rondhangen en vrienden kan ontmoeten. Je vindt er ook een luisterend oor als je over gelijk welk probleem wil babbelen. Welke kleine of grote vraag je ook hebt, OverKop helpt je graag verder op weg.
Binnen de Overkophuizen kan gewerkt worden rond een van volgende thema’s:
- Participatie: Hoe komen tot een kwalitatieve jongerenparticipatie? De werving, inhoud, ondersteuning, begeleiding, opleiding, profielen, continuering, het vrijwilligers- en ambassadeursbeleid...
- Jongeren vormen de spil van het OverKop-model en geven dit model mee vorm (co-creatie).
- Vrijetijdsaanbod: Jongeren krijgen binnen OverKop rechtstreeks en onrechtstreeks toegang tot professionele hulp en zorg. Ze kunnen het vrijetijdsaanbod gebruiken als opstap naar hulp en zorg of rechtstreeks hun hulpvragen stellen aan de OverKop- werkers.
- Hoe laagdrempelig en vanuit het presentiemodel in de leefwereld van de jongeren hulpvragen capteren? Hoe zo goed mogelijk Inzetten op nabijheid en vanuit een vertrouwensband daarbij komen tot de vraag achter de vraag en daarmee aan de slag gaan? Welke methodieken en kaders werken om kwalitatief en op maat aan jongerenhulpverlening te kunnen doen?Binnen de vrijetijdsbeleving en ook de hulpverlening het onderscheid in deelname tussen autochtone en allochtone jongeren, de drempels, de uitdagingen, de beleving van jongeren en hun ouders hierrond, hoe je er als organisatie op kan inzetten, ...
- Groepsdynamiek: in een Overkophuis ontstaan na een tijdje groepen van vaste bezoekers. Het is interessant om te bekijken hoe deze groepen in een Overkopsetting omgaan met nieuwe bezoekers en welke dynamieken er in de groepen ontstaan.
- Welke actietheorieën schuilen achter het on/bewust handelen van jeugdprofessionals in het begeleiden van hun groep? Kunnen ze deze actietheorie verbinden met een groepsdynamische theorie? Hoe afgestemd op hun doelgroep en werking ervaren ze deze theorie? Welke theorie over groepsdynamica ervaren jeugdprofessionals als correct en zodanig bruikbaar? Welke theorie ervaren ze echter als niet afgestemd op hun doelgroep en werking? Waar ervaren ze een nood naar onderzoek om tot meer bruikbare groepsdynamische kaders te komen?
- Laagdrempelige communiceren en jongeren bereiken in de opstart: er zullen in het najaar veel nieuwe Overkophuizen in Vlaanderen opgestart worden.
- Welke communicatiematerialen en – kanalen werken bij de doelgroep? Hoe komen tot een goed onthaalbeleid?
Onderzoekscontext: Overkophuizen
Contactpersoon: Koen Aelbregts
Contacteer ons
Wil je meer weten over een bestaand thema (vanuit de leerlijn of een bestaand project/samenwerking)? Heb je zelf een voorstel dat je graag wil aftoetsen? Aarzel niet, en contacteer ons via onderstaand formulier!