Traject 4

Onderzoeksvraag vanuit het werkveld

Tot slot hebben we vanuit twee praktijkorganisaties de vraag gekregen om rond een bepaalde onderzoeksvraag aan de slag te gaan. Je vindt deze hieronder.

Vragen uit het werkveld

1. MPC Terbank: Plaatsvervangend herstel: ontwikkelen van een sorry-plan en doorontwikkelen van sorry box voor kinderen en jongeren met een laag sociale ontwikkeling

De sorry box verzamelt materialen voor het werkveld met oog op herstel (bvb sorrybrief, blendend sorrybox) en wil deze materialen nu doorontwikkelen voor kinderen en jongeren met een laag sociale ontwikkeling. Aanvullend willen ze een plaatsvervangend herstel in de sorrybox vormgeven. Denk mee na met de opdrachtgevers (Terbank) om behoeften op de werkvloer te verzamelen, bestaand materiaal vanuit nieuwe pedagogische inzichten via beeldend werk (bvb storytelling, voor voorbeelden uit het verleden zie: Videokanaal - sorrybox.be ) te actualiseren, in een creatief eigentijds jasje te steken en op de werkvloer uit te proberen en te evalueren. Ook nieuwe methodieken uitwerken behoort tot de mogelijkheden. Het doel is om een toegankelijke website samen te stellen om zowel kinderen, jongeren als begeleiders bij herstel te kunnen inspireren en ondersteunen.


Onderzoekscontext: de stageplaats of een andere praktijkorganisatie die akkoord is met onderzoek binnen hun setting rond dit thema.


Contactpersoon: Eric en Sien van Terbank

2. Overkop huizen

In een OverKophuis staan de deuren open voor jongeren van 12 tot 25 jaar. Je kan er zonder afspraak binnenlopen tijdens de openingsuren. Een OverKop-huis is een veilige plek waar je je kan amuseren, rondhangen en vrienden kan ontmoeten. Je vindt er ook een luisterend oor als je over gelijk welk probleem wil babbelen. Welke kleine of grote vraag je ook hebt, OverKop helpt je graag verder op weg.

Binnen de Overkophuizen kan gewerkt worden rond een van volgende thema’s:

  • Participatie: Hoe komen tot een kwalitatieve jongerenparticipatie? De werving, inhoud, ondersteuning, begeleiding, opleiding, profielen, continuering, het vrijwilligers- en ambassadeursbeleid...
  • Jongeren vormen de spil van het OverKop-model en geven dit model mee vorm (co-creatie).
  • Vrijetijdsaanbod: Jongeren krijgen binnen OverKop rechtstreeks en onrechtstreeks toegang tot professionele hulp en zorg. Ze kunnen het vrijetijdsaanbod gebruiken als opstap naar hulp en zorg of rechtstreeks hun hulpvragen stellen aan de OverKop- werkers.
  • Hoe laagdrempelig en vanuit het presentiemodel in de leefwereld van de jongeren hulpvragen capteren? Hoe zo goed mogelijk Inzetten op nabijheid en vanuit een vertrouwensband daarbij komen tot de vraag achter de vraag en daarmee aan de slag gaan? Welke methodieken en kaders werken om kwalitatief en op maat aan jongerenhulpverlening te kunnen doen?Binnen de vrijetijdsbeleving en ook de hulpverlening het onderscheid in deelname tussen autochtone en allochtone jongeren, de drempels, de uitdagingen, de beleving van jongeren en hun ouders hierrond, hoe je er als organisatie op kan inzetten, ...
  • Groepsdynamiek: in een Overkophuis ontstaan na een tijdje groepen van vaste bezoekers. Het is interessant om te bekijken hoe deze groepen in een Overkopsetting omgaan met nieuwe bezoekers en welke dynamieken er in de groepen ontstaan.
  • Welke actietheorieën schuilen achter het on/bewust handelen van jeugdprofessionals in het begeleiden van hun groep? Kunnen ze deze actietheorie verbinden met een groepsdynamische theorie? Hoe afgestemd op hun doelgroep en werking ervaren ze deze theorie? Welke theorie over groepsdynamica ervaren jeugdprofessionals als correct en zodanig bruikbaar? Welke theorie ervaren ze echter als niet afgestemd op hun doelgroep en werking? Waar ervaren ze een nood naar onderzoek om tot meer bruikbare groepsdynamische kaders te komen?
  • Laagdrempelige communiceren en jongeren bereiken in de opstart: er zullen in het najaar veel nieuwe Overkophuizen in Vlaanderen opgestart worden.
  • Welke communicatiematerialen en – kanalen werken bij de doelgroep? Hoe komen tot een goed onthaalbeleid?


Onderzoekscontext: Overkophuizen


Contactpersoon: Koen Aelbregts

Contacteer ons

Wil je meer weten over een bestaand thema (vanuit de leerlijn of een bestaand project/samenwerking)? Heb je zelf een voorstel dat je graag wil aftoetsen? Aarzel niet, en contacteer ons via onderstaand formulier!

Voorstel bachelorproject


Share by: