Beroepspraktijk I
Doelstellingen
De finaliteit van BP I is tweeledig:
- Enerzijds verwachten we dat studenten de betekenis van de elementen van de beroepshouding en de competenties van een SRW-er kennen, begrijpen en het belang ervan inzien.
- Anderzijds beheersen studenten de beroepshouding en de competenties op het niveau zoals weergegeven in de tekst ‘Beroepshouding' en in het document 'Evaluatiecriteria per kwadrant en per opleidingsfase', meer bepaald de evaluatiecriteria BP I.
BP I in het werkveld
BP I op de campus
Voor studenten BPI is er gedurende het volledige academiejaar wekelijks twee uur les voorzien.
Vertrekkend vanuit de opleidings- en onderwijsvisie gaan studenten aan de slag met een aantal basiskaders: de analytische kaart van SRW, het model kritisch nadenken, de cyclus van het methodisch-agogisch werken… Ze leren hulpmiddelen gebruiken om het eigen referentiekader (ervaringen, waarden, normen, vaardigheden, handelen) te onderzoeken; bv. Kernkwadranten (Daniel Ofman), Growth Mindset vs Fixed Mindset (Carol Dweck)…Daarnaast gaan ze ook actief werken rond de actualiteit m.b.t. jeugdhulp.
Naast die wekelijkse lessen ontmoeten de studenten - als toekomstige SRW-ers-, jeugdprofessionals uit het werkveld. We noemen deze ontmoetingen ‘Smaakmakers’. Studenten proeven van de job als jeugdprofessional in de hoop dat ze er goesting in krijgen. In een interactieve workshop met studenten uit de derde opleidingsfase delen ze kennis en stage-ervaringen. Praktijkwerkers uit verschillende organisaties uit de welzijns- en onderwijssector getuigen over hun werk en studenten gaan op praktijkbezoek in een organisatie in de welzijnssector.
Studenten nemen verplicht aan alle lessen en alle smaakmakers deel. Indien een studente door uitzonderlijke omstandigheden niet aanwezig kan zijn, verwittigt zij de praktijklector en wettigt haar afwezigheid via het studentvolgsysteem (SVS) op Intranet UCLL. Indien de studente meer dan 20% van de lessen ongewettigd afwezig is, wordt zij niet toegelaten tot de eindevaluatie van het OPO BP I.
De lessen zijn bedoeld om het persoonlijk leer- en vormingsproces te ondersteunen en te bevorderen. Studenten verruimen hun kennis over de beroepshouding en de competenties van de SRW-er door met medestudenten en de lector informatie uit te wisselen. D.m.v. diverse werkvormen stimuleert de lector studenten om ervaringen te verdiepen door reflectie op persoonlijk functioneren en professionele ontwikkeling. We verwachten dat de studenten de lessen grondig voorbereiden. In de klascontext tonen de studenten hun beroepshouding als jeugdprofessional. Wat dat betekent vind je in de tekst over de beroepshouding.
Opdrachten BP I
De studenten krijgen voor het OPO BP I de opdracht een portfolio uit te werken. Het portfolio bestaat enerzijds uit opdrachten en anderzijds uit een verzameling bewijsmateriaal dat aantoont dat zij de beroepshouding en de competenties beheersen zoals beschreven in de tekst Beroepshouding en het document ‘Evaluatiecriteria per kwadrant en per opleidingsfase’ meer bepaald de evaluatiecriteria BP I. Tijdens een mondeling eindexamen verdedigen studenten hun portfolio.
Studiebelasting BP I
Het OPO BP I is goed voor 8 studiepunten. Dit komt overeen met een studiebelasting van tussen 200u en 240u op jaarbasis. Dit totaal omvat: de praktijkervaring (40u), de lessen (60u) en minimaal 100u om lessen voor te bereiden, de leerstof te verwerken, de actualiteit te volgen en om te werken aan gegeven opdrachten.