Traject 1

Praktijkprobleem vanuit de stagecontext

Er is een praktijkprobleem aanwezig in je stagecontext. In gesprek met je stagementor of je team merk je dat een bepaald thema of vraag steeds terugkeert. Mogelijk merk je zelf een praktijkprobleem op in je stage, en na gesprek met je stagementor vinden ze dit interessant om te verkennen. Het ontbreekt de stageplaats aan tijd om dit zelf gestructureerd te onderzoeken.


Om onderzoeksteams samen te kunnen stellen waarbinnen studenten samen aan de slag kunnen, hebben we drie ruime thema’s opgemaakt waaronder je dit praktijkprobleem van je stagecontext kan situeren. Kies er één uit. Wanneer je dit moeilijk vindt, kan je hierover in gesprek gaan tijdens het daarvoor voorziene spreekuur op woensdag 2 oktober tussen 11u30 en 12u30 (online via Teams). Stuur een e-mail naar Lize.Verbeke@ucll.be wanneer je hier aan wilt deelnemen. 

1. Participatief werken als organisatie: hoe doe je dat?

Algemeen kader: Kinderen en jongeren hebben het recht om te participeren. Ze hebben het recht om gehoord te worden als het gaat om zaken die invloed hebben op hun leven. Hun mening doet ertoe. Hiervoor moeten kinderen en jongeren voldoende informatie krijgen, anders is het moeilijk om een mening te vormen. Het recht op participatie hangt sterk samen met het belang van het kind. Zonder rekening te houden met de mening en wensen van kinderen, is het moeilijk om daadwerkelijk beslissingen te nemen in zijn of haar belang. Participatie is, naast een recht, ook een belangrijke doelstelling in de jeugdhulp. Het betekent dat kinderen en jongeren kunnen deelnemen aan en meebeslissen over de jeugdhulp.

Link met praktijkproblemen: alle vragen van organisaties om meer participatief te werken, de stem van kinderen en jongeren meer binnen te brengen, voorwaarden voor participatie te scheppen, … kunnen onder dit thema worden geplaatst.


Onderzoekscontext: de stageplaats die een praktijkprobleem rond participatief werken ervaart


Contactpersoon: Eva Brattinga

2. Diverssensitief werken

Algemeen kader: In een steeds diverser wordende wereld is het vermogen om diversiteit te omarmen een cruciale vaardigheid voor sociale professionals. Bij divers-sensitief werken als jeugdprofessional houd je rekening met alle deelidentiteiten van een persoon: etnisch-culturele achtergrond, gender, seksuele geaardheid, religieuze overtuiging, fysieke of mentale beperking, …

Link met praktijkproblemen: mogelijke vragen van organisaties rond dit thema: welke good practices rond diverssensitief werken bestaan er? Welke drempels, uitdagingen en belevingen ervaren bepaalde minderheidsgroepen rond de werking van een bepaalde organisatie? Hoe kan de organisatie bepaalde doelgroepen beter bereiken? …


Onderzoekscontext: de stageplaats die een praktijkprobleem rond diverssensitief werken ervaart


Contactpersoon: Femke Swalus

3. Pedagogisch handelen

Pedagogisch handelen maakt de kern uit van het handelen van een jeugdprofessional. Als sociale professional en organisatie maak je keuzes met betrekking tot pedagogisch handelen. Dit is vaak vertaald in een pedagogische visie op organisatieniveau.

Link met praktijkproblemen: alle vragen van organisaties om een bepaald pedagogisch theoretisch kader of bepaalde methodiek te verkennen, te implementeren, te evalueren, … kunnen onder dit thema worden geplaatst.


Onderzoekscontext: de stageplaats die een praktijkprobleem rond pedagogisch handelen ervaart


Contactpersoon: Eva Brattinga

Share by: