We zetten bij de volgende items de gegevens van elke fase van de leerlijn op een rijtje.
Via de titel kan er genavigeerd worden tussen fase 1, 2 en 3.
De ‘evaluatiecriteria BP I’ in het document ‘Evaluatiecriteria per kwadrant en per opleidingsfase’ en de tekst over de beroepshouding vormen het referentiekader bij de evaluatie en de beoordeling van het OPO BP I.
De beoordeling voor het OPO BP II beslaat het geheel van stage, practica en opdrachten.
De ‘evaluatiecriteria BP II’ in het document ‘Evaluatiecriteria per kwadrant en per opleidingsfase’ en de tekst over de beroepshouding vormen hierbij het referentiekader.
Het onderdeel beroepshouding is bij de evaluatie essentieel. Om te kunnen slagen voor het OPO BP II moeten studenten slagen voor dit onderdeel.
De beoordeling voor het OPO BP III beslaat het geheel van stage, practica en opdrachten.
De ‘evaluatiecriteria BP III’ in het document ‘Evaluatiecriteria per kwadrant en per opleidingsfase’ en de tekst over de beroepshouding vormen hierbij het referentiekader.
Het onderdeel beroepshouding is bij de evaluatie essentieel. Om te kunnen slagen voor het OPO BP III moeten studenten slagen voor dit onderdeel.
Op het einde van het eerste semester organiseert de praktijklector een individueel feedbackgesprek over het schriftelijk examen alsook over het functioneren van de studente in klasverband. De studenten bereiden dit gesprek voor zoals aangegeven in de opdrachtfiche. Zij vullen ook het SRW-web in.
Feedback op het mondeling examen op het einde van het academiejaar kan op vraag van de studente of van de praktijklector na de mededeling van het eindresultaat voor het OPO BP I.
Op het einde van het semester organiseert de stagebegeleider een feedbackgesprek tussen de studente en hemzelf. In dat gesprek krijgt de studente feedback over het volledige pakket van het OPO BP II (opdrachten, practica en stage). De tekst over de beroepshouding en het document ‘Evaluatiecriteria per kwadrant en per opleidingsfase' -meer bepaald de evaluatiecriteria BP II- en vormen bij dit feedbackgesprek de leidraad.
Op het einde van het semester organiseert de stagebegeleider een feedbackgesprek tussen de studente en zichzelf. In dat gesprek krijgt de studente feedback over het volledige pakket van het OPO BP III (opdrachten, practica en stage). De tekst over de beroepshouding en het document 'Evaluatiecriteria per kwadrant en per opleidingsfase’ -meer bepaald de evaluatiecriteria BP III- en vormen bij dit feedbackgesprek de leidraad.
De evaluatie voor het OPO BP I gebeurt aan de hand van een schriftelijk examen over de aangereikte kaders op het einde van het eerste semester en een mondeling examen op het einde van het academiejaar. Tijdens het mondeling examen presenteren en verdedigen de studenten hun portfolio en zij antwoorden op de vragen van de praktijklector. Zo tonen de studenten aan dat zij de vooropgestelde doelen behalen zowel voor de competenties als voor de beroepshouding. De beoordeling is gebaseerd op het portfolio zelf en de verdediging ervan.
Het schriftelijk examen is goed voor 25% van de eindscore, het mondeling examen voor 75% van de eindscore.
De studenten krijgen enkel een eindscore voor het OPO BP I als zij aan het mondeling én aan het schriftelijk examen deelnemen, hun praktijkervaring volledig (40u) hebben opgenomen én hun ongewettigde afwezigheid niet hoger ligt dan 20% van de lessen en bijkomende contactmomenten (Smaakmakers). Indien niet aan deze voorwaarden wordt voldaan, krijgt de betreffende studente een beoordeling “niet afgelegd (NA)” voor het OPO BP I.
Schriftelijke vaardigheden maken deel uit van de evaluatie van het OPO BP I.
Het opleidingsonderdeel BP I is niet tolereerbaar.
Als evaluatievorm hanteren we permanente evaluatie. Procesevaluatie staat hierbij centraal.
De stagebegeleider schaalt de stage, tesamen met de opdrachten en het functioneren van de studente tijdens de practica in op de beoordelingsrichtlijn en komt zo tot het eindresultaat voor het OPO BP II. We hanteren hierbij het principe van de intersubjectieve beoordeling. De stagebegeleider bespreekt de evaluatie en de beoordeling van de studente in team.
De studente kan enkel slagen als zij aan alle elementen van de evaluatie deelneemt. Niet deelnemen aan één van de elementen heeft een beoordeling “niet afgelegd (NA)” als gevolg voor het hele OPO.
Schriftelijke vaardigheden maken deel uit van de evaluatie van dit OPO.
Het opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar.
Als evaluatievorm hanteren we permanente evaluatie. Procesevaluatie staat hierbij centraal.
De stagebegeleider schaalt de stage, tesamen met de opdrachten en het functioneren van de studente tijdens de practica in op de beoordelingsrichtlijn en komt zo tot het eindresultaat voor het OPO BP III. We hanteren hierbij het principe van de intersubjectieve beoordeling. De stagebegeleider bespreekt de evaluatie en de beoordeling van de studente in team.
De studente kan enkel slagen als zij aan alle elementen van de evaluatie deelneemt. Niet deelnemen aan één van de elementen heeft een beoordeling “niet afgelegd (NA)” als gevolg voor het hele OPO.
Schriftelijke vaardigheden maken deel uit van de evaluatie van dit OPO.
Het opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar.
Herkansing is gedeeltelijk mogelijk. Het mondeling en het schriftelijk examen kan opnieuw afgelegd worden in tweede zittijd.
Herkansing voor het OPO BP II is niet mogelijk. De studente kan het volgende academiejaar het volledige traject hernemen.
Herkansing voor het OPO BP III is niet mogelijk. De studente kan het volgende academiejaar het volledige traject hernemen.
De studente kan een uitzondering aanvragen om het OPO in hetzelfde academiejaar te hernemen, als de studente dat jaar kan afstuderen. Dit kan enkel in samenspraak met de studentendienst.
Alle rechten voorbehouden | UC Leuven - Limburg