BijLeren En Netwerken Tussendoor in SRW

Stap met een klik in één van onze (gast)colleges binnen, neem deel aan een netwerkmoment on campus, bestudeer ons online materiaal en samenwerkingsprojecten. Ons aanbod aan jou vanuit de opleiding Sociale ReadaptatieWetenschappen (SRW) in UCLL

Wil je via mail op de hoogte gehouden worden van onze tweemaandelijkse blents in SRW?

Teken dan snel in op onze mailinglijst en ontvang tweemaandelijks een bericht met ons aanbod blents.

Ik wil mij inschrijven voor de mailinglijst

Neem een kijkje bij onze 5 soorten BLENTs

Vormingsaanbod

Laat je inspireren op het BAP-congres

We nodigen je van harte uit op ons BAP-congres, een inspirerende driedaagse waarop de studenten Sociale Readaptatiewetenschappen hun bachelorproeven voorstellen. Tijdens dit congres ontdek je hoe onze studenten actuele uitdagingen binnen kinder-, jongeren- en welzijnswerk aanpakken met frisse ideeën en praktijkgerichte aanbevelingen. Ben je student, docent, professional of geïnteresseerde? Laat je inspireren door de toekomst van het werkveld!

Vergeet niet om je deelname door te geven via onderstaande registratielink : https://forms.office.com/e/8V5TJ1EXP3 

 

Hieronder kan je de programmaboekjes voor de 3 dagen vinden:

Postgraduaat Hulpverlening bij kindermishandeling

📅 Start: September 2025
📍
Locatie: Vertrouwenscentrum Kindermishandeling Leuven 
Meer info en inschrijven: https://www.ucll.be/nl/postgraduaat/hulpverlening-bij-kindermishandeling
?
? Iets voor jou? Absoluut, als je met kinderen en gezinnen werkt en jouw kennis en handelingsbekwaamheid wil versterken.

 

Wil je jouw expertise versterken in het voorkomen en aanpakken van kindermishandeling?

Schrijf je dan in voor deze praktijkgerichte opleiding. Je leert van ervaren lesgevers uit de praktijk, wisselt uit over casussen en praktijkervaringen, en oefent vaardigheden in.

Binnen de opleiding staan actuele thema’s centraal zoals spreken met kinderen en gezinnen, risico-inschatting, morele stress, en bouwen aan herstel. 

Deze opleiding komt tot stand in samenwerking met het Vlaams Expertisecentrum Kindermishandeling (VECK) en de Vertrouwenscentra Kindermishandeling (VK).

Nieuwe studie- en samenwerkingsdag

Op dinsdag 9 september 2025 (hele dag), zouden we met SRW opnieuw een studie-en samenwerkingsdag willen organiseren voor zowel docenten, alumni en ons breed werkveld.

Artikels en onderzoek

Studievoormiddag ‘Complexe scheidingen'

📅 Datum: 25/06/2025 van 9u-14u
📍
Locatie: UCLL Campus Sociale School (Groeneweg 151 te Heverlee)
Inschrijven: https://research-expertise.ucll.be/nl/navormingen/studievoormiddag-complexe-scheidingen
?
? Voor wie? Hulpverleners, bemiddelaars, leerkrachten, zorgcoördinatoren, CLB-medewerkers, jeugdrechters en andere professionals die werken met kinderen en gezinnen.

 

Tijdens deze inspirerende studiedag gaan we dieper in op hoe je kinderen kan ondersteunen in situaties van complexe scheidingen. Verwacht boeiende invalshoeken, praktijkgerichte tips, en ruimte voor ontmoeting en uitwisseling tussen collega’s uit het werkveld.

Deze studievoormiddag wordt georganiseerd naar aanleiding van het afstuderen van de eerste lichting 'Hulpverlening bij kindermishandeling'. We zwaaien hen feestelijk af. Indien je geïnteresseerd bent in de opleiding, kan je zeker één van onze net-afgestudeerden aanspreken.

Als sprekers verwelkomen we Kinderen Adviseren Na Scheiding (KANS), Sofie Van Rumst (Kinderrechtencommissariaat), Kinderen uit de knel, en Mie-ke Vanbergen (UCLL Voice of Kids / KIES voor het kind)

Recente onderzoeksprojecten over jeugdbeschermingsrecht

Er kwamen twee recent afgeronde onderzoeken op onze radar die we graag met jullie delen:

1) Een SWVG-onderzoek naar de rol van het openbaar ministerie in het jeugddelinquentierecht, op vraag van het Agentschap Opgroeien en in het kader van het Steunpunt Welzijn Volksgezondheid en Gezin (SWVG)

ROEVENS E., PUT J. en PLEYSIER S., Evaluatie van het jeugddelinquentierecht. De rol van het openbaar ministerie, Steunpunt Welzijn, Volksgezondheid en Gezin, 2025, 144 p.

Ook een PPT-presentatie hierover is beschikbaar.


Dit onderzoek evalueert de realisatie, voornamelijk op het niveau van de jeugdparketten, van drie geselecteerde doelstellingen uit het Jeugddelinquentiedecreet: ‘snel reageren’, ‘herstelrechtelijk of herstelgericht reageren’ en ‘verbinding met hulpverlening’. Aandacht gaat eveneens naar verklaringen waarom ze (nog) niet (ten volle) gerealiseerd worden en wat mogelijke uitdagingen, neveneffecten, verbeterpunten, goede praktijken en aanbevelingen zijn. Het onderzoek maakt gebruik van relevante registratiegegevens, een kwantitatieve bevraging bij de jeugdparketten, de HCA-diensten en de jeugdrechters en een kwalitatieve bevraging van de jeugdparketten (interviews met elk parket) en de HCA-diensten (focusgroepen). Naast de bevraging over de drie doelstellingen, is naar het standpunt gevraagd - ook bij nog andere actoren (jeugdpolitie, jeugdadvocaten, sociale dienst jeugdrechtbank, gemeenschapsinstellingen en private voorzieningen) - over de basiskeuzes en nieuwe ontwikkelingen van het Vlaamse jeugddelinquentiesysteem.

Het onderzoeksrapport levert veel resultaten en aanbevelingen op m.b.t. de drie geselecteerde doelstellingen, met een vaststelling van een aantal realisaties en evoluties, gepaard met constructieve inzet. De uitbreiding van de afhandelingsmogelijkheden geeft het parket meer kansen op een snelle en gepaste afhandeling, maar er blijven praktische drempels als tijd en personeel. Herstelbemiddeling zit terug in stijgende lijn; wel zijn er verschillen vast te stellen in gemaakte keuzes en de praktische organisatie. Inzake de verbinding met jeugdhulp zijn er weinig wijzigingen vast te stellen, althans wat de keuzes en afhandelingen op het niveau van het parket betreft.

Van groot belang zijn voldoende zicht op de diverse mogelijkheden van aanpak, een doordachte interne organisatie en werking, een constructieve samenwerking tussen de betrokken actoren en een wederzijds leren van good practices. Ook lijkt het wenselijk de wetgeving op een aantal punten aan te passen of te verduidelijken.

2) Een SWVG-onderzoek over effectieve handhaving in het domein van zorg en welzijn.

LAMBRECHTS D., DECLERCQ A. en PUT J., Literatuuronderzoek naar effectieve handhavingsmaatregelen in de sectoren binnen het beleidsdomein Welzijn, Volksgezondheid en Gezin, Steunpunt Welzijn, Volksgezondheid en Gezin, 2025, 56 p.


Dit literatuuronderzoek gaat na van welke handhavingsmaatregelen in de sectoren binnen het gezondheids-, welzijns- en gezinsbeleid uit de wetenschappelijke literatuur zou blijken dat ze effectief zijn, in welke context en onder welke voorwaarden.

Er is evenwel een duidelijke schaarste aan onderzoek waarin de effectiviteit van handhavingsmaatregelen wordt nagegaan. Hoewel de vraag naar effectstudies over dit onderwerp in verscheidene teksten is aangehaald, blijkt de wetenschappelijke evidentie voor het merendeel van de handhavingsinstrumenten die worden besproken nog te ontbreken. De beschikbare literatuur beperkt zich vooral tot surveystudies met kleine steekproeven die bestaan uit individuele zorgverleners zoals dokters of verpleegkundigen. Zorg- en welzijnsvoorzieningen, die de primaire focus vormden voor dit onderzoek, blijven voorlopig onderbelicht in de literatuur. Deze schaarste, in combinatie met de focus die vaak op individuele zorgverleners wordt gelegd, maakt dat de resultaten met de nodige voorzichtigheid te interpreteren zijn. De handvatten die we ondanks deze beperkingen toch kunnen distilleren uit de literatuur, zijn samengevat in volgende aanbevelingen die gebruikt kunnen worden om toekomstige wet- en regelgeving inzake handhavingsbeleid vorm te geven:

  • evalueer het eigen beleid en zorg ervoor dat in de toekomst goede data voorhanden zijn over handhavingsmaatregelen zodat effectiviteitsmetingen mogelijk zijn;
  • hanteer in eerste instantie een stimulerende aanpak die inspeelt op de intrinsieke motivatie van zorgactoren;
  • een effectieve naleving van regels vereist vooral zekerheid over detectie en het opleggen van maatregelen, de zwaarte ervan heeft minder impact.

Geluiden uit SRW

Beurs Casuïstiek

We sloten het OPO Casuïstiek af met een beurs. Studenten mochten dromen...


In de laatste casus gingen studenten op stap met Aicha. Ze is ongepland zwanger maar wil ondanks de tegenkanting van haar ouders, samen met haar vriend voor het kindje kiezen. Ze zijn beiden 17 en willen alleen gaan wonen. Dat vraagt heel wat praktische regelingen. Studenten zochten naar oplossingen voor alle obstakels die ze tegenkwamen.


De studenten beluisterden in een inspiratiesessie het verhaal van Musti Önlen en de vzw Homies. Ze leerden daar dat dromen loont. Tijdens een beurs lieten studenten een ontwerp van hun droomopvanghuis aan elkaar zien. We zagen tekeningen, maquettes, moodboards en andere andere creatieve voorstellingen van zoveel verschillende vernieuwende ideeën. Ze beschreven de dagelijkse werking, het programma en met welke (bestaande) partners ze zouden samenwerken.


Het was een mooie afsluit activiteit van het CAS-semester. Tijdens de examens staat er nog een laatste examencasus op het programma en sluiten we af met een uitbundige receptie. Foto's zal je vinden in onze volgende nieuwsbrief.

Seminarie Sociale Inclusie en Diversiteit 2 (SID 2)

Onze studenten namen tijdens een seminarie van het vak SID 2 deel aan een wandeling van Megafoon vzw (via onze collega Lies) in het kader van ontmoeting, verhalen van mensen en zorgzame buurten. We delen hiernaast graag enkele sfeerbeelden van hun uitstap.


Binnenkort trekken onze studenten en docenten van SID 2 ook naar Dossin Kazerne, Studio Globo, Ella vzw en Merhaba vzw. We houden je op de hoogte. 

  • Titel dia

    Schrijf uw onderschrift hier
    Knop
  • Titel dia

    Schrijf uw onderschrift hier
    Knop
  • Titel dia

    Schrijf uw onderschrift hier
    Knop

Denktank Casuïstiek

Dit jaar experimenteerde Casuïstiek met 'de creatieve denktank': een directe uitwisseling met het werkveld rond een vraag.


Zo kregen ze onder meer een vraag van OverKop Tienen over hoe je als begeleider kan inzetten op het verbeteren van de groepssfeer. De teams brainstormden over een positief leefklimaat om zo negatieve dynamieken te voorkomen én te verbeteren. 


Het was duidelijk dat onze toekomstige jeugdprofessionals beschikken over een grote portie creativiteit: ze kwamen met boeiende muzische sessies die perfect passen binnen de atelierwerking van OverKop. De focus werd zowel gelegd op het ondersteunen en bevorderen van een positieve identiteitsvorming bij de jongeren, maar ook op het aanvaarden en omarmen van verschillen, een thema dat momenteel erg leeft in onze samenleving. Tegelijkertijd bedachten ze hoe je binnen de werking oog kan hebben voor een warm, verdraagzaam en open klimaat en hoe je vanuit waakzame zorg snel kan inspelen op negatieve relaties. Een goede oefening voor onze studenten om vanuit hun theoretische kaders aan de slag te gaan met een concrete werkveldvraag. Ook Overkop Tienen was enthousiast over de uitwisseling! 

 

'Zalig, zoveel inspiratie - dikke merci alvast!' - Annelies Peeters

'Met deze leuke ideeën kunnen wij zeker verder!' - Dixie Plevoets


Ter inspiratie hierbij een overzicht van de andere vragen:

  • een volleybalclub wilde een positief klimaat scheppen om pesten tussen de kleine spelers tegen te gaan
  • vanuit de werking van een CLB gingen studenten op zoek naar tips om jongeren te motiveren voor duaal-leren
  • DinamiX wilde dat de studenten op zoek gingen naar verbindende activiteiten voor tijdens een meerdaagse staptocht met internationale vrijwilligers en vlaamse deelnemers
  • onze partner in Sri Lanka wil in navolging van de 'Dag van de Cosmogolem' in Labiomista, er één organiseren in Colombo, om alle kinderen onder te dompelen in de kinderrechten
  • ...


Zet dit jou aan het denken? Borrelen de ideeën op? Geef ons deze alvast door op onze site, onder de knop Creatieve denktank. Misschien leveren we in 2026 aan jouw organisatie onze creatieve ideeën aan!?

Tea, Talks and Literature

In de opleiding werd er, in het kader van Professional in Wording (PIW), een boekclub opgestart voor docenten en studenten genaamd 'Tea, Talks and Literature'. De naam zegt het al, maar wat je waarschijnlijk niet weet is dat de club ook een blog heeft. In de blog worden leeservaringen gedeeld via een blogpost om ook anderen te kriebelen om een bepaald boek vast te pakken. Felix was zo vriendelijk om de club te verblijden met zijn gedeelde leeservaring. Deze werd ook met veel plezier gepost in de clubblog. Je kan de recensie lezen via onderstaande link: Confettiregen – Splinter Chabot (door Felix Roelants) – Tea, Talks and Literature

Veel leesplezier en grote dank aan Felix! 

Ons netwerk

Dag van de Cosmogolem

Op zondag 18 mei 2025 hielpen 16 enthousiaste studenten op de dag van de Cosmogolem de activiteiten in goed banen leiden. Tijdens deze jaarlijkse familiedag bracht de CosmoGolem, de grote kinderrechten reus, creativiteit, spel en verwondering naar Labiomista. Dit jaar was het thema: 'rebelse reuzen'. Het park werd (letterlijk) op stelten gezet. Het was een dag vol magie, grenzeloze verbeelding en avonturen met verschillende workshops en educatieve activiteiten. Met erg veel dank aan de aanwezige studenten!

Hierbij een filmpje met onze foto's om even mee na te genieten.

Bezoek ICBT

Op maandag 29 april hadden we in de opleiding bezoek van onze partner universiteit ICBT in Sri Lanka. Samen met Rob Sweldens van de Mobiele school, Street Smart Learn, en Debbie Edirisinghe, van onze stage-partner CAL, maakten we plannen om verder te bouwen op het basis pakket dat we al samen ontwikkelden 'UCLL, child and youth care'. Daarmee willen we youthworkers de nodige basis meegeven om met kinderen en jongeren te werken, of ze nu de Mobiele School als instrument gebruiken of niet. | StreetSmart Learn


Als eerste stap laten we onze laatstejaars studenten die naar het buitenland op stage gaan, alvast onderzoeken of het programma dat we maakten aanslaat en/of nog moet aangevuld worden. We proberen het uit met verschillende doelgroepen: de psychologie-studenten van ICBT, de coördinatoren van CAL, laatstejaars studenten van humane richtingen én medewerkers in ons eigen netwerk van stageplaatsen. Het resultaat van het onderzoek zal ons handvaten geven voor de verdere uitbouw van dit programma.


Ondertussen proberen we deze samenwerking ook uit te breiden met onze partner in Uganda, de Makerere University.

Alumni

Als alumnus naar de opleiding

We zien meer en meer oud-studenten terug terwijl ze zich engageren voor een activiteit vanuit de opleiding. Zo komen we ze vb. tegen als stagementor bij de stages van BPII én BPIII. Of komen ze binnen de smaakmakers van BPI over hun job vertellen. Tijdens Casuïstiek komen ze hun organisatie voorstellen of iets meer vertellen over de thema's waar ze mee bezig zijn. Volgende week zullen er wellicht ook enkelen in de BAP-jury zitten.


Het is altijd erg fijn om hen terug te zien. En voor hen om terug te zijn, op de campus rond te lopen en oud-docenten terug te zien. Heb je daar ook wel zin in? Meld het ons!


Ben je fier op het werk dat je doet, heb je een bijzondere ervaring gehad, wil je een opleiding aanbevelen... ?

Geef het ons door en we voorzien hier graag plaats voor je verhaal. Dat kan via een mailtje naar een docent, via de knop 'Contact' bovenaan de website of via het onderstaand formulier bij 'Alumni gespot'.

Alumni gespot?


Ben je zelf alumni en wil je ook je ervaring delen met studenten of heb je interessante bijdrage voor deze nieuwsbrief, aarzel dan niet om ons te contacteren.


Deel jouw interessant nieuwtje met ons