BijLeren En Netwerken Tussendoor in SRW
Stap met een klik in één van onze (gast)colleges binnen, neem deel aan een netwerkmoment on campus, bestudeer ons online materiaal en samenwerkingsprojecten. Ons aanbod aan jou vanuit de opleiding Sociale ReadaptatieWetenschappen (SRW) in UCLL
Wil je via mail op de hoogte gehouden worden van onze tweemaandelijkse blents in SRW?
Teken dan snel in op onze mailinglijst en ontvang tweemaandelijks een bericht met ons aanbod blents.

Neem een kijkje bij onze 5 soorten BLENTs
Vormingsaanbod

Onze collega Saskia schreef een boek
Collega Saskia Smets, docent SRW en Banaba Global Citizenship schreef een boek: Tussen biologie en gedrag. De interactie van nature en nurture in de ontwikkeling van kinderen en jongeren. Tussen biologie en gedrag biedt onmisbare inzichten voor studenten en professionals in zorg, welzijn en onderwijs, voor ouders en voor iedereen die kinderen en jongeren begeleidt. Want wie echt wil begrijpen wat er in iemand leeft, moet ook leren zien wat er onder de oppervlakte gebeurt.
Terugblik studie- en samenwerkingsdag
Op dinsdag 9 september 2025 verwelkomden we iedereen met interesse voor op onze studie-en samenwerkingsdag. We delen graag enkele sfeerbeelden van de vormingsdag via onze nieuwsbrief.
Artikels en onderzoek

Eerste ervaringen met praktijkonderzoek bij studenten: hoe jongeren, ouders en grootouders opvoeding beleven
Binnen het OPO Praktijkonderzoek kregen eerstejaarsstudenten de kans om via een leeronderzoek een eerste praktijkervaring op te doen met sociaalwetenschappelijk onderzoek. Binnen dit leeronderzoek fungeren studenten als “veldonderzoekers”: ze verzamelen data rond een afgebakende onderzoeksvraag en doen zo een eerste ervaring op met verschillende aspecten van onderzoek, zoals het contacteren van een respondent, het afnemen van een interview en het uitschrijven van data.
De centrale onderzoeksvraag van vorig academiejaar (2024-2025) luidde: Hoe ervaren en beleven jongeren, ouders en grootouders opvoeding in gezin, kinderopvang en onderwijs? Studenten kregen een doelgroep toegewezen: jongeren uit het secundair onderwijs, ouders of grootouders. Elke student voerde vervolgens een interview uit met een respondent uit de toegewezen doelgroep. De interviews werden voorbereid aan de hand van een leidraad en bevatten zowel narratieve als beeldende componenten. Respondenten werden bijvoorbeeld gevraagd een voorwerp of beeld mee te brengen dat iets vertelt over hun opvoeding of opvoedingsstijl.
De interviews behandelden thema’s zoals gezinsleven, schoolervaringen en kinderopvang, en gingen dieper in op pedagogische concepten zoals bijvoorbeeld intergenerationeel leren en differentiatie in opvoeding.
Uit de eerste analyses van de geïnterviewde jongeren kwamen boeiende inzichten naar voren. Op de vraag of jongeren op dezelfde manier opgevoed worden als hun broers en/ of zussen (differentiatie in opvoeding), benoemde de grote meerderheid van de jongeren dat zij effectief een verschil ervaren. Deze verschillen hebben te maken met een verschillende plaats in de rij (“Mijn broer mocht al veel jonger bepaalde dingen dan ik, omdat ik de oudste ben”), geslacht (“Gewoon omdat ik een meisje ben, behandelen mijn ouders mij wel wat anders”), bepaalde persoonlijkheidstrekken (“Ik ben zelfstandiger, daarom behandelen ze mij anders), en de gezinssituatie (“Mijn stiefbroer mag meer, omdat bij hem de opvoeding voornamelijk door andere persoon gebeurt”). Een kleinere groep jongeren gaf aan weinig verschillen te ervaren (“Mijn ouders vinden het belangrijk dat we gelijk behandeld worden. Ik mocht bvb. maar een GSM op de leeftijd dat mijn broer er ook één had gekregen).
Wanneer aan jongeren gevraagd wordt om een betekenisvol moment met een leerkracht te beschrijven, gaat dit vaak over momenten waarop de leerkracht positieve feedback of extra hulp gaf. Ook leerkrachten die iets doen wat buiten hun vakdomein valt (“Toen een leerkracht mij troostte omdat ik me slecht voelde door de scheiding”) en humor gebruiken, worden door jongeren als betekenisvol ervaren.
Dit leeronderzoek levert niet alleen een eerste onderzoekservaring op voor studenten, maar resulteert ook in authentiek leermateriaal voor de lessen "Pedagogie: inleiding". De voorbeelden en citaten rond opvoeding uit dit onderzoek kunnen dit vak namelijk meer onderbouwen en theorie concreter maken voor studenten.
De komende periode gaan we nog verder aan de slag met deze data om ook een intergenerationele vergelijking te kunnen maken, en de ervaring van opvoeding door jongeren te vergelijken met die van ouders en grootouders.
Met dit jaarlijks terugkerend leeronderzoek hopen we zo studenten een leerervaring te bezorgen, waardoor “wetenschappelijk onderzoek” voor hen concreter en meer behapbaar wordt. Tegelijkertijd biedt het ons als opleiding ook de kans om verdiepend te werken, en meer inzicht te krijgen in opvoeding in al haar diversiteit en contexten.
Basisgids voor redelijke aanpassingen in het lager onderwijs
In juni 2025 werd "op maat voor iedereen: de basisgids voor redelijke aanpassingen in het lager onderwijs" uitgebracht door Leerpunt. De concepten uit Laura Fluyt's doctoraat werden samen met SRW-collega Eleonora uitgediept met zorgcoördinatoren in een ontwerpgericht onderzoek. De gids is vrij raadpleegbaar op https://leerpunt.be/project/basisgids-redelijke-aanpassingen-lager-onderwijs en is bedoeld voor onderwijsprofessionals, ouders en externen betrokken bij redelijke aanpassingen.
In een vervolgonderzoek duiken KU Leuven en Inclusive Society (UCLL) dieper in op het thema voor zowel het basis en secundair onderwijs. Hierover kan je meer lezen in één van de volgende nieuwsbrieven.
Onderzoeksproject: Bridge the gAP!
Onze SRW-collega Eleonora Tilkin-Franssens werkt dit academiejaar aan een interessant project bij AP hogeschool. Het gaat om een co-creatief onderzoeksproject getiteld 'Bridge the gAP'. Hierin wordt gedurende 2 jaar onderzocht hoe de overgang naar het werkveld vergemakkelijkt kan worden voor studenten met (een vermoeden van) autisme. Een onderzoek over studenten dat wij als hogeschool graag opvolgen en jou als werkveldpartner mogelijks ook kan interesseren. We delen daarom graag de projectwebsite waarin je meer te weten komt over het project van de probleemstelling, tot onderzoeksvragen, onderzoeksmethode en zelfs de verwachte resultaten. Heb je interesse in het onderzoek, neem dan zeker een kijkje op: De overgang naar het werkveld voor studenten met autisme (Bridge the Gap) | AP Hogeschool
Voor het project zoeken ze ook nog naar studenten, werkgevers en personen die mensen met autisme begeleid hebben in hun zoektocht naar werk. Hiernaast kan je de flyer met hun oproep vinden. Heb jij interesse of doe je graag mee, aarzel dan niet om contact op te nemen met Eleonora.

Geluiden uit SRW

Opstart eerstejaars
En daar waren ze, de nieuwe studenten. Ze zijn alvast met goed weer gestart. Laat ons hopen dat deze start de voorbode is van een leerrijk, creatief, gezellig parcours op onze campus. We wensen het hen alvast toe!
Wil je het reilen en zeilen van onze campus wat volgen, volg dan onze Instagram pagina: Instagram.

Derdejaars stage is begonnen
Donderdag 18/9 gaven we op campus het startschot voor de derdejaars stages. De studenten op een stageplaats gelinkt aan een schooljaar waren al op 1 september opgestart. De anderen, startten op 19/9 of 22/9. Met 210 zwermen ze uit. Je kan ze dus wel tegenkomen in het werkveld!
Achttien studenten zoeken het verder weg. Zij vertrokken rond 10/9 naar hun bestemmingen. In Europa lopen ze stage in Cyprus, Finland en Denemarken. Er zijn er 5 naar Sri Lanka bij onze partner CAL (Child Action Lanka). 2 studenten zitten in Zuid-Afrika, 2 in Suriname. De 5 studenten op weg naar Oeganda maakten een tussenstop in Burundi door een defect toestel. Met een paar dagen vertraging zijn ook zij aan hun stage begonnen. Ze komen eind december allemaal terug met rugzakken vol verhalen en werken ondertussen aan hun ICOMs (internationale competenties).
Ons netwerk

Voorverkoop Toolkit facing trauma
Vorming & materiaal: StreetSmart - Omgaan met Trauma
Toolkit & Vorming voor jeugdprofessionals
Zes maanden na de lancering is de toolkit Omgaan met Trauma al in gebruik bij meer dan 100 organisaties die werken met kwetsbare kinderen en jongeren. Deze toolkit werd ontwikkeld door StreetSmart & Minor-Ndako met ondersteuning van de Europese Unie.
De toolkit helpt jeugdprofessionals om een veilige en ondersteunende omgeving op te bouwen. Ze biedt een praktische, leeftijdssensitieve aanpak om thema’s als trauma, stress, zelfzorg en emotioneel welzijn bespreekbaar te maken.
➡️Presale posterset – tot 26 september 2025
Na de volledige uitverkoop van de eerste druk lanceren we nu de presale van de tweede druk van onze 10 educatieve posters. Ontvang op deze manier een kant en klaar pakket en ga onmiddellijk aan de slag met de materialen binnen jouw werking!
Bestel je set via de webshop: StreetSmart webshop | Mobile School vzw
Ben je nu te laat om in te schrijven voor de pré-sale? Geen nood, er zullen ook nadien zeker nog toolkits aangekocht kunnen worden via de webshop.
➡️Open Vormingsdag – 10 oktober 2025, Leuven
Naast een vormingsaanbod voor organisaties, organiseren we nu ook een vormingsdag waarop jeugdprofessionals zich ook individueel kunnen inschrijven. Tijdens deze interactieve sessie leer je hoe je de toolkit inzet in je eigen werking én hoe je collega's hierin meeneemt via een train-the-trainer aanpak.
Boek nu alvast een plaatsje voor onze open vormingsdag via de webshop: StreetSmart webshop | Mobile School vzw.
Let op! Plaatsen zijn beperkt.
Met hartelijke groet,
Het StreetSmart Team (Mobile School vzw)
COJ: 2 boeiende debatlunches
Het COJ Vlaams Brabant organiseert dit najaar twee boeiende debatlunches met medewerking van docenten uit onze opleiding. We nodigen je ook graag uit. In schrijven kan je via de site van het COJ: Contactcomité Jeugdzorg
Op donderdag 10/10 bezoeken we CIG de Shelter en gaan we met SRW én Shelter collega Lies Hooijmaaijer in gesprek over het belang van de 1000 eerste dagen.
De Leuvense vzw De Wissel, verhuisde in juni met een deel van haar werking naar het voormalige kloostergebouw van het Heilig Hart Ziekenhuis. Op deze nieuwe locatie is ook CIG de Shelter gevestigd. Dit samenwerkingsinitiatief van de vzw’s Amber, Monte Rosa en De Wissel is gericht op jonge kwetsbare (zwangere) gezinnen die ook tijdelijk in het gebouw kunnen verblijven. We mogen er op bezoek gaan, de sfeer opsnuiven.
Na een in- en rondleiding door Loes Vanden Berghe (afdelingsverantwoordelijke) gaan we onder leiding van Lies Hooijmaaijer in gesprek over die belangrijke '1000 eerste dagen'. Hoe bepalend zijn die voor het verdere verloop van de opvoeding? Wat zijn de gevolgen als het net dan even misloopt? Maakt deze stroming het extra zwaar voor deze jonge ouders? Hoe kan het CIG de ouders ondersteunen bij deze taak?
Tijdens de debatlunch op dinsdag 25/11, focussen we op hoopvol opvoeden. Collega Eva Brattinga geeft een inleiding die uitnodigt tot gesprek.
Opvoeding lijkt onder druk te staan. Ouders balanceren zonder vangnet tussen werk en gezin. Leerkrachten botsen op faalangst en schoolmoeheid. Jeugdwerkers zien hoe angst voor diversiteit buurten splijt. En jongeren? Die vragen zich af of er nog toekomst is.
Tijdens deze debatlunch nodigt Eva Brattinga - lector onderzoeker SRW- UCLL Leuven en onderzoeker Educatie, Cultuur en Samenleving, KULeuven- je uit om voorbij het dominante discours te kijken. Wat betekent het om hoopvol op te voeden in een wereld vol onzekerheden? Welke pedagogische perspectieven kunnen ons helpen om (opnieuw) richting te geven aan opvoeding?
Tijdens de uiteenzetting wordt het vanzelfsprekende bevraagd, en maken we ruimte voor wat in opvoeding écht telt. Verwacht geen pasklare antwoorden, maar een prikkelende verkenning van wat ons als opvoeders te doen staat.
Een uitnodiging om mee te denken, mee te twijfelen, en vooral: mee te hopen. Want opvoeden in uitdagende tijden vraagt niet alleen moed, maar ook visie.
Alumni

Bouworde kamp in Sri Lanka
Vanuit SRW ondersteunen we via CAL_B vzw de dagelijkse werking van CAL. Al een aantal jaren werken we aan 'het boerderijproject in Ududumbura'. Op deze plaats willen we -met Centrum Molenmoes (de Wissel) als voorbeeld - een plaats maken waar jongeren vanuit de verschillende centra op time-out kunnen gaan, waar CAL-centra met de kinderen kunnen kamperen, waar toeristen een platte landservaring kunnen opdoen… Om de nodige bouwwerken te doen, deden we beroep op Bouworde vzw. Er is net een eerste bouwkamp doorgegaan. De vrijwilligers deden goed werk. Wat opviel is dat er twee alumni in de groep zaten. Hieronder kan je een reisverslagje vinden van Kaat Vandenbossche en Femke Desimpelaere.
Begin september vertrokken we, Kaat en Femke, samen met drie andere sociaal geëngageerde jongeren naar Sri Lanka. Als alumni van SRW liggen projecten als deze ons nauw aan het hart. Daarom besloten wij om via Bouworde vzw ons steentje bij te dragen bij Child Action Lanka (CAL). Drie weken lang lieten we ons verwonderen door de natuur, cultuur en de ongelooflijke gastvrijheid van het land. Dat gaf ons zoveel motivatie om alles te geven en ons ten volle in te zetten.
De eerste twee weken verbleven en werkten we in Ududumbura, waar CAL momenteel een nieuw trainingscentrum/kampplaats aan het bouwen is. Hun werking steunt op vier belangrijke pijlers: kinderbescherming, gezondheid & voeding, educatie en duurzaamheid. Vanuit die laatste pijler gingen wij concreet aan de slag met afvalverwerking — in dit geval: honderden glazen flessen. Samen met lokale vakmannen bouwden we stevige muren en een vloer uit gerecycleerd glas. Een vermoeiende, maar bijzonder waardevolle ervaring!
Naast het werk trokken we er geregeld op uit om de omgeving te ontdekken, en we sloten (bijna) elke dag af met een verfrissende plons in de nabijgelegen rivier. Ook de smaken van het land leerden we goed kennen: dahl, jackfruit en – uiteraard – rijst met curry stonden dagelijks op het menu. Yumyum.
De laatste week reisden we verder naar de kust, richting Galle. Daar draaiden we enkele dagen mee in een CAL-centrum en kregen we de kans om écht met de kinderen in contact te komen. We dansten onze ledematen los, maakten kleurrijke knutselwerkjes en hielpen bij de dagelijkse lessen zoals wiskunde en Engels. De spontaniteit en warmte van de kinderen maakte onze dagen nog zonniger.
Wij waren vooral heel verwonderd door de werking en de grootte van CAL. Het deed deugd dat we niet enkel meewerkten aan het bouwen van het trainingscentrum, maar ook enkele dagen in de centra zelf mochten staan om te zien hoe het er in de dagelijkse werking aan toegaat. Het bouwen was intens, maar ook heel dankbaar, zeker omdat we wisten dat dit trainingscentrum in de toekomst een belangrijke rol zal spelen voor Cal maar ook voor de lokale gemeenschap.
Voor Femke zat er aan dit avontuur nog een extra verhaal vast. Tijdens haar derde jaar SRW had ze eerst het voornemen om haar stage in Sri Lanka bij CAL te doen, maar dat is er toen uiteindelijk niet van gekomen. Toch bleef het kriebelen om die kans te grijpen. Via Bouworde kreeg ze gelukkig alsnog de mogelijkheid om bij hetzelfde project terecht te komen. Het voelde bijzonder om op die manier toch te mogen bijdragen aan een organisatie die haar al eerder had aangesproken.
Kortom: een ervaring om nooit te vergeten. Een leerrijke eyeopener die ons met een warm en dankbaar hart terug naar huis stuurde. Dankjewel Sri Lanka, Child Action Lanka en Bouworde — jullie waren FANTASTISCH!
Als alumnus zin gekregen om dit ook mee te maken? Wij plannen nog meer bouw kampen via Bouworde. Hou hun site dus maar in het oog!
Alumni gespot?
Ben je zelf alumni en wil je ook je ervaring delen met studenten of heb je interessante bijdrage voor deze nieuwsbrief, aarzel dan niet om ons te contacteren.