BijLeren En Netwerken Tussendoor in SRW

Stap met een klik in één van onze (gast)colleges binnen, neem deel aan een netwerkmoment on campus, bestudeer ons online materiaal en samenwerkingsprojecten. Ons aanbod aan jou vanuit de opleiding Sociale ReadaptatieWetenschappen (SRW) in UCLL

Wil je via mail op de hoogte gehouden worden van onze tweemaandelijkse blents in SRW?

Teken dan snel in op onze mailinglijst en ontvang tweemaandelijks een bericht met ons aanbod blents.

Ik wil mij inschrijven voor de mailinglijst

Neem een kijkje bij onze 5 soorten BLENTs

Vormingsaanbod

Save the date studie- en samenwerkingsdag

We willen je graag uitnodigen om in te schrijven voor onze studie- en samenwerking dag gepland op 29/01/2026. Voor het programma kan je doorklikken naar onze website: https://praktijk-in-srw.ucll.be/vormingsdag

Inschrijven en je keuze doorgeven kan via deze link: https://icts.kuleuven.be/apps/onebutton/registrations/1272550

Inspiratiedag rond scholen voor iedereen

Op vrijdag 6 februari organiseert de Professionele Leergemeenschap aan de universiteit Antwerpen een inspiratiedag rond scholen voor iedereen. Onze collega Eleonore Tilkin-Franssens is er uitgenodigd om te spreken over neurosdiversiteit en om hun project LEANS voor te stellen.


Meer info over de vorming en inschrijven verloopt via onderstaande link:

https://www.uacno.be/nl/workshops/inspiratiedag-scholen-voor-iedereen-inspireren-leren-en-transformeren-96488?filter=14_105_153


Open lezingen in SRW (ook online te volgen)

Binnen het OPO pedagogische thema's inspireren we onze studenten via een divers aanbod aan lezingen. We stellen deze lezingen ook graag open voor het werkveld. Je kan ze volgen op onze campus of online door je voor een lezing in te schrijven via onderstaande formulieren.

10/02/26

11u30-12u30

Filmvoorstelling: Paralestine - Yasser Ibrahim Abu Wazna

Deze film (2023) documenteert een inspirerende, dramatische reis van enkele zelfredzame Palestijnen die door verwondingen, opgelopen tijdens de opeenvolgende conflicten in de Gazastrook sinds 1987, gehandicapt zijn geraakt en aan hun lot werden overgelaten. Verteld door personages uit verschillende generaties, ontvouwt het verhaal zich tegen de achtergrond van de hedendaagse geschiedenis van Palestina en de Palestijnse droom, hoop en wanhoop.

Yasser Ibrahim Abu Wazna: Geboren en getogen in Gaza-stad, behaalde Yasser een diploma in Engelse literatuur, letterkunde en management. Yasser is een bekroonde videojournalist en filmmaker, gevestigd in de Gazastrook. Hij produceerde een breed scala aan speelfilms en korte documentairefilms. Grote internationale mediakanalen beschouwen hem als een van de beste videojournalisten en filmmakers in de Arabische wereld en het Midden-Oosten. Sinds 2005 werkt hij in en rond de media en brengt hij jarenlange ervaring mee, onder andere door zijn werk aan belangrijke projecten met de Verenigde Naties.

17/02/26

10u30-12u30

Hoopvol worden, zijn en blijven: pedagogiek van de hoop in/voor de 21ste eeuw

– Pieter Verstraete

Wie de krant openslaat, de televisie opzet, zijn of haar sociale media bekijkt, kan er niet omheen: we leven in een moeilijke tijd. Er zijn de onheilspellende berichten over ons klimaat. In verschillende delen van de wereld woedt er oorlog. Polarisering rukt snel op en verschillende sectoren worden geconfronteerd met besparingen. Je zou voor minder de hoop verliezen. En toch is net dat cruciaal, hoopvol worden, zijn en blijven, want zonder hoop geen pedagogiek. En zonder pedagogiek geen nieuwe wereld. In deze lezing zal deze stelling worden uitgewerkt aan de hand van het werk van de Nederlandse pedagoge Lea Dasberg. Zij was vooral actief tijdens de jaren ’80 en, omwille van haar provocatieve stellingen, een graag beluisterde gast op radio en televisie. In 1980 publiceerde ze een klein groen boekje getiteld ‘Pedagogiek in de schaduw van het jaar 2000: Hulde aan de hoop’. Aan de hand van dit boekje zal geëxploreerd worden of en hoe ook voor ons de ideeën rond een pedagogiek van de hoop nog steeds relevant kunnen zijn. 

Pieter Verstraete is hoogleraar pedagogische wetenschappen aan de KU Leuven. Binnen de Onderzoekseenheid Educatie, Cultuur en Samenleving doet hij onderzoek naar de geschiedenis van opvoeding, onderwijs en vorming. Daarnaast is hij sinds 2011 curator van het jaarlijkse Leuvense DisABILITY Filmfestival. Hij ontving verschillende wetenschappelijke prijzen voor zijn onderzoek en onderwijs. In zijn laatste boek “Stilte in de klas” bestudeerde hij de geschiedenis van stilte in ons onderwijs.

24/02/26

10u30-12u30

Kinderrechten als handelingskader voor de pedagogische professional: kritische perspectieven – Didier Reynaert

Kinderrechten vormen al decennialang een belangrijk referentiekader voor de pedagogische praktijk. In deze lezing gaan we in op een aantal pedagogische vraagstukken die verbonden zijn met dit referentiekader. We analyseren de kansen die kinderrechten bieden, maar staan ook stil bij de valkuilen die ermee gepaard kunnen gaan. Want werken vanuit kinderrechten leidt niet automatisch tot meer respect voor kinderen en jongeren.

We verdiepen ons in thema’s zoals de toegenomen autonomie van het kind, de juridisering van pedagogische relaties en de relatie tussen kinderen en ouders. Daarbij besteden we bijzondere aandacht aan kinderen die opgroeien in maatschappelijk kwetsbare situaties, en in het bijzonder aan kinderen die leven in armoede. We bekijken hoe kinderrechten in zulke contexten een hefboom kunnen zijn, maar ook welke risico’s verbonden zijn aan het inzetten van kinderrechten.

Tot slot reiken we een alternatieve kijk aan op kinderrechten, een benadering die vertrekt ‘van onderuit’: vanuit de leefwereld van kinderen, jongeren en hun gezin.

Dr. Didier Reynaert is docent Sociaal Werk en senior onderzoeker bij het EQUALITY//ResearchCollective van de Hogeschool Gent. Zijn expertise ligt binnen de theorie van sociaal werk, sociale rechtvaardigheid, mensenrechten en kinderrechten. Zijn onderzoeksinteresses omvatten de (on)toegankelijkheid van sociale dienstverlening, het vraagstuk van onderbescherming, kinderarmoede en de inzet van ervaringskennis als derde bron van kennis, naast praktijkkennis en wetenschappelijke kennis.

Hij publiceerde reeds tal van bijdragen over mensenrechten, kinderrechten en sociale rechtvaardigheid in zowel nationale als internationale peer-reviewed tijdschriften en boeken. Didier Reynaert is medeoprichter en voorzitter van het Kenniscentrum Kinderrechten, co-hoofdredacteur van het Tijdschrift voor Jeugd en Kinderrechten en lid van de jury voor het label kindvriendelijke steden en gemeenten.

Daarnaast is hij gastdocent Kinderrechten aan de Hogeschool Odisee. Eerder was hij werkzaam bij de Kinderrechtencoalitie Vlaanderen, de Kinderrechtswinkel en als preventiemedewerker in de jeugdhulp.

10/03/26

10u30-12u30

De kennisbasis van kritische sociale professionals – Rudi Roose

Sociale professionals maken in hun dagelijks handelen – impliciet of expliciet – gebruik van uiteenlopende vormen van kennis. Het gaat onder meer om feitelijke kennis (zoals regelgeving), ervaringskennis (zoals praktijk- of persoonlijke ervaring) en theoretische kennis (zoals inzichten over armoede). Samen vormen deze elementen de ‘kennisbasis’ van sociale professionals.

In deze lezing wordt stilgestaan bij het belang van theoretische kennis. Die kennis wordt soms beschouwd als overbodig of niet bruikbaar voor sociale professionals, vanuit het idee dat werken met mensen vooral “uit de buik” moet komen.

Er wordt ingegaan op:

  1. Waarom theorieën wél essentieel zijn, en
  2. Welke theorieën van belang zijn bij het ontwikkelen van kritische praktijken.

Prof. dr. Rudi Roose is pedagoog en criminoloog. Hij is professor aan de Universiteit Gent, binnen de vakgroep Sociaal Werk en Sociale Pedagogiek. Voordat hij aan de universiteit begon, werkte hij met mensen met een beperking en in een kinderbeschermingsunit, zowel als zorgverlener als als leidinggevende. Zijn onderzoeksgebieden omvatten sociaal werk, jeugdhulp en sociale agogiek.

17/03/26

10u30-12u30

Verblijven en werken in residentiële jeugdhulp: een kritische pedagogische analyse op micro-,meso-, en macroniveau – Delphine Levrouw

Jongeren hebben het recht om op te groeien in een leefwereld die zo gewoon mogelijk aanvoelt – ook wanneer je voor even in de residentiële jeugdhulp verblijft. In de praktijk blijkt de organisatie van die ‘gewoonheid’ echter broos en complex. De organisatie van residentiële jeugdhulp, met als fundament een krachtig moreel kompas, waarin pedagogiek centraal staat, blijkt bijna utopisch omwille van belemmerende institutionele, management-, verantwoordings-, en veiligheidslogica’s.

Medewerkers proberen zich elke dag opnieuw, met veel goesting, in dit moeilijk web van tegenstellingen en spanningen te bewegen, vanuit een grote, idealistische ambitie om voor deze jongeren en hun netwerk iets te kunnen betekenen. We weten echter uit onderzoek dat begeleiders, omwille van die aanwezige logica’s, het gevoel hebben niet meer de juiste dingen te kunnen doen, zingeving verliezen, geen autonomie en eigenaarschap meer ervaren, hulpverlenings-moe worden, de verbinding verliezen met een regulatief ideaal, en uiteindelijk uitvallen (ziekte of een andere job).

In deze lezing onderzoeken we de organisatie van residentiële jeugdhulp vanuit een micro-, meso- en macroperspectief. We analyseren de verschillende logica’s die druk uitoefenen op de pedagogische praktijk, en verkennen hoe pedagogiek opnieuw sterker verankerd kan worden, om zo bij te dragen aan een zo ‘gewoon mogelijk’ verblijf in een residentiële context.

Delphine Levrouw werkte in de praktijk van residentiële jeugdhulp en startte van daaruit een doctoraatsonderzoek aan Ugent gericht op de ontwikkeling en organisatie van het leef- en werkklimaat in voorzieningen. Ze onderzocht daarbij onder meer op welke manier een verbeterproject in de praktijk (met kinderen en medewerkers) al dan niet kon bijdragen aan een kwaliteitsvoller leef- en werkklimaat en ging onder meer met heel wat begeleiders en leidinggevenden daarover in gesprek. Ze publiceerde hierover in diverse nationale en internationale tijdschriften.

Ze was ook werkzaam in het kennis- en ondersteuningscentrum residentiële jeugdhulp (KOC), die vanuit een kritisch-pedagogische insteek onderzoek en praktijk op dit thema verbond. Ze ging daarbij met talloze praktijkpartners en organisaties aan de slag om de kwaliteit van zorg in de (residentiële) jeugdhulp te versterken.

Op dit moment is ze tewerkgesteld als afdelingshoofd van een voorziening residentiële jeugdhulp Cruushove – afdeling van de Patio vzw, en is ze nog verbonden aan Universiteit Gent.

24/03/26

10u30-12u30

Over opvoeding in digitale tijden – Philippe Noens

We leven in boeiende pedagogische tijden. Naast het gezin, de school en de straat is er een duidelijke vierde opvoedingsmilieu bijgekomen: het internet. In die onlinewereld spelen zich vandaag even betekenisvolle vormen van leren, socialiseren en experimenteren af als in de meer traditionele contexten. Maar wat betekent dat voor ouders, sociale (jongeren)professionals, en voor kinderen en jongeren zélf?

In dit gastcollege verkennen we de digitale leefwereld als pedagogische ruimte. Niet om voor eens en altijd te beslissen hoe we (als opvoeders, als kinderen/jongeren) met schermen, sociale media of artificiële intelligentie moeten omgaan, maar om samen stil te staan bij belangrijke onderliggende vragen: Wat betekent pedagogische verantwoordelijkheid in tijden van continue connectie? Hoe verhouden controle en vertrouwen zich tot elkaar wanneer we onze kinderen steeds beter kunnen volgen en monitoren? En wat zegt onze groeiende bezorgdheid over jongeren eigenlijk over ónze eigen onzekerheden als opvoeders?

Tegen de achtergrond van populaire stemmen als Jonathan Haidt en zijn Generatie Angststoornis reflecteren we over de mogelijkheid dat niet onze kinderen, maar wijzelf verstrikt zijn geraakt in angst en paniek over opvoeding in digitale tijden.

Een prikkelende uitnodiging tot pedagogisch denken in plaats van pedagogisch veroordelen – over schermtijd, vrijheid, verantwoordelijkheid en de kunst van opvoeden in een onlinewereld.

Philippe Noens is doctor in de pedagogische wetenschappen. Hij werkt als onderzoeker en docent aan de Hogeschool Odisee (campus Gezinswetenschappen te Schaarbeek). Zijn onderzoek richt zich op actuele opvoedings- en onderwijsthema’s, o.a. social media gebruik bij jongeren (https://www.standaard.be/opinies/minder-schermpaniek-meer-oog-voor-armoede/94425632.html), klasorde (https://www.aup-online.com/content/journals/10.5117/PED2025.2.004.NOEN), de eerste 1000 dagen (https://kcgezinswetenschappen.odisee.be/Dag-van-het-gezin-2024-de-eerste-1000-dagen) en opvoedingsadvies (https://www.opgroeien.be/kennis/toolbox/tijdschrift-themanummer-opvoedingsadvies).


21/04/26

10u30-12u30

GEWOON JONG – Hoe we samen een houvast kunnen zijn voor jongeren

– Ingrid De Jonghe

Steeds meer jongeren ervaren stress en prestatiedruk en hebben moeite om mee te volgen in deze woelige, drukke samenleving. De bestaande hulpverlening barst al uit haar voegen: overal zijn er wachtlijsten en veel jongeren vinden geen of geen passende ondersteuning.

Misschien hebben we – jongeren, opvoeders, … – nood aan een andere manier van leven, met meer verbinding, compassie en warmte voor elkaar. Hoe kunnen we breder en preventief inzetten in plaats van enkel behandelen? En hoe kunnen we als samenleving de zorg voor jongeren samen dragen en een houvast bieden?

We vertrekken vanuit TEJO (‘Therapeuten voor jongeren’) en wat we na 15 jaar gehoord, gezien en gevoeld hebben bij de jongeren die langskwamen. Aangevuld met casussen en hoopvolle nieuwe projecten en initiatieven van burgers en vrijwilligers, strijden we verder voor een beter welzijn van alle jongeren.

Ingrid De Jonghe is Juriste, criminologe, orthopedagoge, klinisch psychologe, gedragstherapeute, auteur. In 1986 de jeugdadvocatuur opgericht en in 2010 TEJO ’Therapeuten voor jongeren’, in 2024 'Jongerenuitdewind’.

Vrijwilligster vanaf 16 jaar in de jeugdhulpverlening, 20 jaar advocate en 35 jaar docente AP Hogeschool Antwerpen. 

Gelukkige mama van vier kinderen en moelie (oma) van twaalf kleinkinderen.

28/04/26

10u30-12u30

Risico's nemen in onveilige situaties, fundament voor veiligheid in jeugdhulp en samenleving – Sabine Bourgeois & Stef Lodewijckx

Het overheersende maatschappelijk discours rond het thema veiligheid – een terecht thema overigens – dat zich ook in de jeugdhulp voltrekt, wordt vaak gestuurd door een beheersingsdenken. Een denken dat net onveiligheid kan doen toenemen. Antwoorden worden gezocht in controlemechanismen, het indijken van onveilige situaties, onder meer door geslotenheid, en het hertalen ervan naar een individuele verantwoordelijkheid. Zo beschouwen we opvoeding tot ‘gemanierd burgerschap’ steeds meer als een verantwoordelijkheid van de individuele ouder(s), leerkracht(en), … Ouderschap wordt ‘geprofessionaliseerd’ en de overheid neemt de controle op deze ouderlijke verantwoordelijkheid op zich. Dergelijke antwoorden dragen de illusie van het vergroten van veiligheid in zich, quid non.

Daarnaast zijn de aanleidingen voor vragen tot het opstarten van jeugdhulp soms ‘oneigenlijke’ jeugdhulpvragen. Die gaan vaak niet over opvoeding, maar over garanties die nodig zijn voor een kwaliteitsvol leven. Goede verstaanders zien hierin wat er in de samenleving gaande is. Kinderen, jongeren en gezinnen in moeilijkheden zijn niet alleen het probleem, ze tonen ons ook iets.

Risico’s zijn eigen aan het leven zelf en paradoxaal genoeg kan het nemen van en omgaan met risico’s – door verbinding en herstel te leggen – veiligheid net doen toenemen. In de jeugdhulp, met name in de ontwikkeling van onze handelingspraktijk rond ‘veilige trajecten’, streven we ernaar ons heel bewust te zijn van wat als onveilig wordt ervaren, die onveiligheid concreet te benoemen en er creatieve antwoorden op te zoeken die herstel en verbinding concreet vormgeven.

Veiligheidsissues en de mogelijke antwoorden die in de jeugdhulp ontwikkeld worden, kunnen inspirerend zijn voor een breder maatschappelijk debat. In de lezing staan we graag stil bij:

  1. Mogelijk vigerende mensvisies;
  2. De mensvisie die wij vanuit onze jeugdhulppraktijk hanteren in het werken met kinderen, jongeren en gezinnen in ernstige moeilijkheden;
  3. Hoe we die visie in onze handelingspraktijk inhoud en vorm geven, aan de hand van één van onze concrete werkingen en een casustraject;
  4. Tenslotte gaan we graag in interactie met de deelnemers voor vragen, kritische bedenkingen en meer.

Sabine Bourgeois is algemeen verantwoordelijke van Oranjehuis, een organisatie in Kortrijk en Vlaanderen die zich inzet voor jongeren en jongvolwassenen in kwetsbare situaties. Ze heeft een lange ervaring in de jeugdhulp. Ze gelooft sterk in herstelgericht werken en het creëren van duurzame kansen voor jongeren en hun omgeving. Onder haar leiding ontwikkelt Oranjehuis innovatieve trajecten zoals Back on Track (Housing First for Youth) en projecten rond ketenaanpak bij jeugddelinquentie. Sabine benadrukt het belang van verbinding, creativiteit en samenwerking om jongeren opnieuw perspectief te geven, zowel thuis, op school als in de samenleving.

Stef Lodewijckx is als bezield en gedreven jeugdhulpverlener en coördinator verbonden aan Oranjehuis. Hij speelt een belangrijke rol in de vernieuwing van de jeugdhulppraktijken die Oranjehuis realiseert. Hij zet zich in voor het uitbouwen van een herstelgerichte werking met jongeren die delicten pleegden, met focus op herstel en op het ondersteunen van de jongeren bij het (her-)aansluiting vinden in hun leefomgeving. Stef ontwikkelt samen met zijn team krachtige alternatieven voor louter repressieve aanpakken in situaties die als (zeer) onveilig worden aangemeld.

5/05/26

10u30-12u30

Historische blik op emancipatie in onderwijs - Maarten Simons

Coming soon

Coming soon

Artikels en onderzoek

LEANS

LEANS staat voor ‘Learning About Neurodiversity at School’, dus Leren over Neurodiversiteit op School. Binnen dit project wordt een gratis lespakket met verhalen, filmpjes, activiteiten en posters over neurodiversiteit en hoe het invloed heeft op ervaringen op school ontwikkeld. Zeer interessant voor al wie in contact staat met leerlingen van het vierde, vijfde en zesde leerjaar.


De release van LEANS begint dichterbij te komen. Leerkrachten en opvoeders die interesse hebben in verschillen bespreekbaar te maken met hun groep en taal te geven aan onderwerpen zoals noden, wensen, miscommunicatie, het effect van acties op anderen... kunnen zich inschrijven op de nieuwsbrief via deze website: https://ppw.kuleuven.be/ogop/leans

Onderwijsprofessionals gezocht voor focusgroepen

Onderzoekers vanuit KU Leuven en UCLL, waaronder onze SRW collega Eleonora, onderzoeken in opdracht van Leerpunt hoe het onderwijs kunnen ondersteunt kan worden in redelijke aanpassingen. Een interessant topic waar ook enkele van onze studenten een BAP rond schrijven (de stem van kinderen in redelijke aanpassingen op school). Wij zijn alvast benieuwd naar de resultaten.


Heb jij ervaring of ken je iemand met ervaring, dan mag je deze oproep onder de aandacht brengen. 

Onderzoeksproject: Bridge the gAP!

Onze SRW-collega Eleonora Tilkin-Franssens werkt aan een interessant project bij AP hogeschool. Het gaat om een co-creatief onderzoeksproject getiteld 'Bridge the gAP'. Hierin wordt gedurende 2 jaar onderzocht hoe de overgang naar het werkveld vergemakkelijkt kan worden voor studenten met (een vermoeden van) autisme. Voor het project zoeken ze ook nog naar studenten in hun laatste jaar of die afgestudeerd zijn aan het hoger onderwijs.


Hiernaast kan je de flyer met hun oproep vinden.


Heb je een vraag of wil je graag deelnemen?

Klik hier

Geluiden uit SRW

Creativiteit

De studenten SRW verkort traject gingen in het kader van de creatieve leerlijn twee keer op ontdekkingstocht in Hasselt.

We vertoefden een hele dag in Creazi, een inspirerende plek waar duurzaamheid en creativiteit samenkomen. In is een magazijn vol herbruikbare materialen lieten we onze verbeelding los. We ontdekten hoe we met lijmpistool, hamer, ijzerdraad en vooral frisse ideeën tot verrassende resultaten kunnen komen.

Later trokken we naar Villa Verbeelding, het sfeervolle museum dat de wereld van kinderboeken en illustraties tot leven brengt. Tussen kleurrijke verhalen en prikkelende beelden lieten we ons inspireren, om vervolgens zelf aan de slag te gaan in een workshop ‘Maak je eigen monster’. Een speelse afsluiter die onze studenten uitdaagde om hun fantasie helemaal de vrije loop te laten.

BAP-congres op 12 januari

De twee studenten die in oktober de BAP-prijs in ontvangst hebben genomen, nemen deel aan de Vlaamse scriptieprijs 2025. Je kan hun artikel hier vinden:

https://scriptiebank.be/scriptie/2025/de-klas-van-juf-uil-neurodiversiteit-het-basisonderwijs

https://scriptiebank.be/scriptie/2025/child-rights-lanka


Laat ons hopen dat ze in de shortlist komen en eventueel een prijs in ontvangst kunnen nemen. Wij zijn alvast fier op hen.


Benieuwd naar wat de volgende lichting aan BAP's geproduceerd hebben? We nodigen je graag uit op het BAP-congres op 12 januari 2026.

Wil je graag een uitnodiging, stuur dan gerust een mailtje naar Lize.verbeke@ucll.be .

BAP rond stageplaatsen BPII en BPIII

Ook dit jaar verloopt het zoeken van stageplaatsen voor onze tweedejaars studenten SRW niet erg vlot. In bepaalde sectoren wordt resoluut voor derdejaars studenten gekozen en krijgen de kortere stages daardoor geen kans. Bij de sollicitaties voor een derdejaars stage hebben de studenten met al wat ervaring voorrang. Maar hoe kunnen onze studenten die ervaring opbouwen als ze voordien geen kans krijgen? In andere sectoren zoals scholen, willen ze onze studenten wel de kans geven - in de hoop dat ze hun ervaring dan in een derdejaars stage verder inzetten - maar dan zien we dat studenten toch liever naar de jeugdhulpverlening overstappen...


Om te onderzoeken wat hierin meespeelt, hebben we aan twee studenten gevraagd om hier hun BAP (bachelorproject) rond te maken.


De ene focust op de bezorgdheden van jeugdhulpvoorzieningen om tweedejaars studenten op stage te laten komen. Wat zouden voorwaarden kunnen zijn om deze toch een stage aan te bieden?


Binnen de andere BAP ligt de focus op stageplaatsen die wel aan onze tweedejaars stageplaatsen aanbieden. In welke sector zijn ze actief? Waar zien zij de meerwaarde?


Op basis van hun onderzoeksresultaten plant het Praktijkbureau van SRW enkele acties om de stagetoeleiding vlotter te doen verlopen.


Wil je nog graag meedoen aan dit onderzoek, neem dan contact op met kristel.martens@ucll.be en ze geeft je gegevens door aan de betrokken studenten. Alvast bedankt.

Ons netwerk

Podcast CAL (Child Action Lanka)

Op de internationale dag van de rechten van het kind (20/11) zetten we op onze sociales onze SRW-stageplaats in Sri Lanka in the picture. Elisabeth Biesemans Grolig maakte een podcast waarin je ontdekt wat Child Action Lanka, de Mobile School en de Cosmogolem gemeen hebben. An Beghin, docent SRW, was haar gast.

COJ debatlunches van Eva Brattinga

COJ Vlaams-Brabant organiseert organiseert een volgende debatlunch: 'Hoopvol opvoeden in uitdagende tijden'. Welkom op 01/12/2025 van 12 tot 14 uur in Den Bruul in Leuven.

Opvoeding lijkt onder druk te staan. Ouders balanceren zonder vangnet tussen werk en gezin. Leerkrachten botsen op faalangst en schoolmoeheid. Jeugdwerkers zien hoe angst voor diversiteit buurten splijt. En jongeren? Die vragen zich af of er nog toekomst is.

Tijdens deze debatlunch nodigt Eva Brattinga (lector onderzoeker SRW, UCLL Leuven en onderzoeker Educatie, Cultuur en Samenleving, KU Leuven)  je uit om voorbij het dominante discours te kijken. Wat betekent het om hoopvol op te voeden in een wereld vol onzekerheden? Welke pedagogische perspectieven kunnen ons helpen om (opnieuw) richting te geven aan opvoeding?

Tijdens de uiteenzetting wordt het vanzelfsprekende bevraagd, en maken we ruimte voor wat in opvoeding écht telt. Verwacht geen pasklare antwoorden, maar een prikkelende verkenning van wat ons als opvoeders te doen staat.

Een uitnodiging om mee te denken, mee te twijfelen, en vooral: mee te hopen. Want opvoeden in uitdagende tijden vraagt niet alleen moed, maar ook visie.

 

Meer info en inschrijven: Hoopvol opvoeden in uitdagende tijden - Contactcomité Jeugdzorg

Alumni

Foto's proclamatie

Begin oktober konden we een reeks trotse SRW-ers hun opleiding stijlvol laten afsluiten tijdens de proclamatie. Een hele groep gedreven professionals die het werkveld zullen vervoegen als onze alumni. Tijdens de proclamatie werden er ook heel wat foto's genomen om het moment vast te leggen. Ben je benieuwd naar de foto's, neem dan een kijkje in het album via onderstaande link.

Foto's proclamatie

Alumni gespot?


Ben je zelf alumni en wil je ook je ervaring delen met studenten of heb je interessante bijdrage voor deze nieuwsbrief, aarzel dan niet om ons te contacteren.


Deel jouw interessant nieuwtje met ons