Stap met een klik in één van onze (gast)colleges binnen, neem deel aan een netwerkmoment on campus, bestudeer ons online materiaal en samenwerkingsprojecten. Ons aanbod aan jou vanuit de opleiding Sociale ReadaptatieWetenschappen (SRW) in UCLL
Wil je via mail op de hoogte gehouden worden van onze tweemaandelijkse blents in SRW?
Teken dan snel in op onze mailinglijst en ontvang tweemaandelijks een bericht met ons aanbod blents.
De afgelopen streams van pedagogische thema's
18 maart - Wachtlijsten in de jeugdhulp – Koen Gevaert
Het is als ‘een open deur intrappen’: de problematiek van de wachtlijsten stelt jeugdprofessionals voor belangrijke uitdagingen. Vanuit kritische reflecties rond het nemen van beslissingen in tijden van schaarste, neemt Koen stelling in deze controversiële problematiek.
Koen Gevaert heeft een uitgebreide achtergrond in de jeugdhulp in Vlaanderen, waar hij meer dan dertig jaar ervaring heeft, waarvan twintig jaar in diverse functies binnen de integrale jeugdhulp (Agentschap Opgroeien). Koen Gevaert heeft een doctoraat behaald met onderzoek naar besluitvorming en prioritering in de jeugdzorg, wat ook de basis vormde voor zijn boek "De wachtlijst voorbij. Over beslissingen nemen in tijden van schaarste".
1 april - De pedagogiek van het grootouderschap – Philippe Noens
Woonzorgcentra staan voor grote uitdagingen: de vergrijzing, een toenemende werkdruk en afstemmingskwesties in zorgverlening. Ouderen, die in een woonzorgcentrum in het bijzonder, worstelen ook vaak met vragen over hun rol en betekenis voor de samenleving. Er is een groeiende vraag naar innovatieve benaderingen die sterker inspelen op zowel krachten als noden voor bewoners. We gebruiken een recent studentenonderzoek naar ‘de pedagogiek van het grootouderschap’ om zo’n mogelijke innovatieve benadering zichtbaarder te maken. In dit project werd de pedagogische cultuur – de opvoedingskennis, -vaardigheden, -ervaringen, -gewoontes en -gebruiken van grootouders – onderzocht. Niet alleen stellen we (de resultaten van) dit onderzoek voor – welke opvoedingsadviezen verstrekken leden van de oude generatie, welke opvoedingsobjecten wensen ze in een tijdscapsule te steken en waarom – maar we denken ook na wat deze pedagogische blik kan betekenen om met ouderen, binnen een woonzorgcentra, aan de slag te gaan met hun pedagogische cultuur.
Philippe Noens is doctor in de pedagogische wetenschappen. Hij werkt als onderzoeker en docent aan de Hogeschool Odisee (campus Gezinswetenschappen te Schaarbeek). Zijn onderzoek richt zich op actuele opvoedings- en onderwijsthema’s, o.a. de eerste 1000 dagen (https://kcgezinswetenschappen.odisee.be/Dag-van-het-gezin-2024-de-eerste-1000-dagen) en opvoedingsadvies (https://www.opgroeien.be/kennis/toolbox/tijdschrift-themanummer-opvoedingsadvies)
22 april - Sociaal-pedagogisch werk en de ‘her-scholing’ van het onderwijs - Jan Masschelein
De lezing zal vertrekken van een omschrijving van waar het, vanuit pedagogisch opzicht, op school om gaat, en welke haar vormende, emanciperende én enthousiasmerende krachten zijn wanneer ze als school werkzaam is. Die krachten hebben te maken met ervaringen van (pedagogische) vrijheid en gelijkheid en het vormgeven aan collectieve ontmoetingen met werelden. Vervolgens zullen een aantal ontwikkelingen besproken worden die de school feitelijk ‘ont-scholen’, zoals onder meer: een toenemende eis tot maatwerk en een doorgedreven focus op de persoon van de leerling (‘personaliseren’), op leren en resultaten, het zich richten op doelgroepen en het vormen van niveau-groepen (met dezelfde noden en kenmerken), de focus op ‘taken’, de toenemende aanwezigheid van schermen en schermwerk. De stelling is dat die ontwikkelingen de vormende, emanciperende en enthousiasmerende krachten van scholen verzwakken of uitschakelen. En daarmee schooluitval en moeilijk hanteerbaar gedrag (tegenwoordig vaak vernoemd) in de hand kunnen werken, overigens ook in andere (sociaal-) pedagogische contexten. Een antwoord, zo zal worden gesuggereerd, is niet zozeer te zoeken in time-outs (of time-ins) of in een versterken van het ‘zorgbeleid’, maar in het versterken van het ‘school zijn’ zelf (en de haar eigen ervaringen en ontmoetingen). We zullen aangeven hoe bepaalde vormen van jeugdhulp/werk en voorbeelden uit technisch/beroepsonderwijs daarvoor inspirerend kunnen zijn.
Jan Masschelein is emeritus hoogleraar wijsgerige pedagogiek van de KU Leuven, waar hij werkzaam was, en deels nog is, aan het Laboratorium voor Educatie en Samenleving. Zijn onderzoek betreft vooral de publieke betekenis van de school en de universiteit en meer specifiek de kracht en betekenis van hun publieke werk- en studievormen. Samen met studenten was en is hij ook vandaag nog geëngageerd in het ontwerpen van experimentele pedagogische praktijken en plekken. In het Nederlands publiceerde hij, samen met Maarten Simons, onder meer: de “Apologie van de school. Een publieke kwestie”.(2012) en “De leerling centraal in het onderwijs? Grenzen van personalisering.” (2017).
24 april - Filmvoorstelling ‘Code of the Freaks’ – Salome Chasnoff (2020)
Van 22 tot en met 26 april wordt in Leuven de 15de editie van het DisABILITY filmfestival georganiseerd. Het filmfestival wil aan de hand van filmvertoningen, workshops en lezingen de bestaande beeldvorming rond personen met een handicap in vraag stellen. Het filmfestival wil een plek zijn waar mensen met en zonder een handicap elkaar kunnen ontmoeten. Om dit mogelijk te maken zet het festival sterk in op toegankelijkheid zoals audiodescriptie, ondertiteling van de films, rolstoeltoegankelijke ruimtes, tolken VGT, schrijftolken etc.
Het Leuvense DisABILITY Filmfestival is een jaarlijks event dat zich richt op het bevorderen van bewustwording en inclusiviteit door middel van films. Het festival presenteert films die de representatie van mensen met een beperking belichten en streeft ernaar om mensen met en zonder beperking samen te brengen.
De 15e editie van het festival vindt plaats van 22 tot en met 26 april 2025. Het festival biedt ook verschillende toegankelijkheidsopties, zoals audiodescriptie, tolken Vlaamse Gebarentaal en rolstoeltoegankelijkheid.
29 april - Uitleiding en nagesprek bij de film ‘Code of the freaks’. Pedagogisch omgaan met codes: over hoop, filmfestivals en ontmoeting – Pieter Verstraete
In de film Code of the freaks worden we geconfronteerd met een code. Deze code verwijst naar een diepgewortelde manier van denken en spreken over personen met een handicap. De vraag kan en moet dan ook worden gesteld hoe we als samenleving met deze code willen omgaan. Pedagogisch hertaald: kunnen we een manier bedenken om de code te kraken en hierdoor andere manieren van spreken en denken mogelijk maken.
Pieter Verstraete is hoogleraar pedagogische wetenschappen aan de KU Leuven. Binnen de Onderzoekseenheid Educatie, Cultuur en Samenleving doet hij onderzoek naar de geschiedenis van opvoeding, onderwijs en vorming. Daarnaast is hij sinds 2011 curator van het jaarlijkse Leuvense DisABILITY Filmfestival. Hij ontving verschillende wetenschappelijke prijzen voor zijn onderzoek en onderwijs. In zijn laatste boek “Stilte in de klas” bestudeerde hij de geschiedenis van stilte in ons onderwijs.
6 mei - Kinderrechten in gesloten voorzieningen – Caroline Vrijens, Marina Van Den Broeck & Ben Nicolai
Caroline Vrijens zal in haar lezing uitleggen wat het Kinderrechtencommissariaat doet, welke uitdagingen er in Vlaanderen zijn op het gebied van kinderrechten, en welke aanbevelingen er zijn voor het beleid om deze uitdagingen aan te pakken.
Bijzondere aandacht gaat naar de werking van de Commissie van Toezicht voor Jeugdinstellingen in Vlaanderen. Deze commissie is onderdeel van het Kinderrechtencommissariaat en houdt toezicht op de gemeenschapsinstellingen, het Vlaams detentiecentrum en de voorzieningen Veilig Verblijf en GES+. Dit toezicht is niet gebaseerd op wantrouwen tegenover deze instellingen, maar biedt een extra perspectief.
Twee maandcommissarissen getuigen over hun ervaringen. Maandelijks bezoeken ze een voorziening die hen toegewezen is. Tijdens hun bezoeken praten ze met jongeren en begeleiders en luisteren naar wat er leeft en naar wat jongeren bezighoudt. Op die manier monitoren ze de omstandigheden en het welzijn van de jongeren. Ze rapporteren hun bevindingen om de rechtspositie van deze jongeren te verbeteren.
Caroline Vrijens is de Vlaamse kinderrechtencommissaris. Ze behaalde een diploma in de rechten met specialisatie in Internationaal en Europees Recht. Daarnaast voltooide ze een postgraduaatprogramma in Social Profit en Publiek Management. Als Kinderrechtencommissaris is ze verantwoordelijk voor het behartigen van de rechten en belangen van kinderen en jongeren in Vlaanderen. Ze leidt een multidisciplinair team dat zich inzet voor het bevorderen en beschermen van kinderrechten.
Marina Van Den Broeck en Ben Nicolai zijn maandcommissaris bij de Commissie van Toezicht voor Jeugdinstellingen in Vlaanderen respectievelijk voor De Grubbe en voor De Wissel. Beiden zijn oud-collega’s van de opleiding SRW: Kinderen, Jongeren en Welzijn aan UC Leuven-Limburg.
Ook in januari zetten enkele studenten de kroon op hun opleiding tijdens de BAP-beurs, waar ze hun bachelorproeven voorstelden. Op 13 januari plaatsten een 30-tal studenten hun werk in de kijker voor geïnteresseerde docenten, medestudenten, familie, vrienden en het werkveld. Zij konden niet alleen genieten van een hapje en een drankje bij de mooi aangeklede beursstanden, maar ook inhoudelijk werden ze verwend. Zo werden er interessante inzichten gedeeld rond inclusie en welzijn van jongeren met een migratieachtergrond, het verlagen van drempels voor jongeren met en zonder een beperking, omgaan met trauma en hechtingsproblemen in verschillende contexten, communicatie en de drempels daarbij in verschillende contexten en het herstellen van relaties na (echt)scheiding. Het publiek stelde pittige en interessante vragen, maar de studenten stonden klaar om hierop te antwoorden.
De BAP-beurs in deze vorm zal dit jaar niet meer terugkeren. Eind mei zal er een heus BAP-congres georganiseerd worden, waar de studenten hun werk creatief zullen voorstellen in een presentatie en een aansluitende Q&A. We nodigen iedereen dan ook van harte uit op dit congres. Data (week van 26 mei) en programma zullen binnenkort hier terug te vinden zijn.
Collega Kristel Martens heeft het weer gedaan! Ze heeft voor alle 175 tweedejaars studenten een stageplaats geregeld. Het blijft toch een hele klus omdat heel wat sectoren in ons werkingsgebied enkel de derdejaars een kans tot stage willen/kunnen geven. Hun periode begint midden februari en loopt tot of met de paasvakantie.
We wensen hen en alle mentoren een leerrijke tijd toe!
De stages van de derdejaars lopen ten einde. 201 keer bedankt. Jullie zijn enthousiaste en gedreven stagementoren en wij zijn erg dankbaar voor de kansen die onze studenten in het werkveld krijgen. Viel de win-win dit jaar wat tegen? Je krijgt een nieuwe kans. Vanaf maart sturen we de volgende lichting uit om te solliciteren voor een stageplaats van midden september 2025 tot midden januari 2026.
Collega Bas Vendensavel volgt dit proces nauw op.
We sloten het avontuur van deze studenten af met een terugkomdag waarin ze enthousiast en honderduit aan elkaar vertelden over hun organisatie, hun kinderen en jongeren, hun land en het gemis dat ze nu ervaren... Sommigen herkenden zich in de kenmerken van een 'omgekeerde cultuurschok. Maar ze zijn zo vol van dankbaarheid en enorm gegroeid als internationale jeugdprofessionals. We laten je wat proeven van hun belevenissen via hun elfjes.
Volgende week maken ze op een landenmarkt met foto's en verhalen de volgende lading avonturiers warm om naar het Zuiden of elders in Europa te trekken. De bal blijft rollen. Onze samenwerkingen met de partners worden steviger en duurzamer.
Elfjes terugkomdag 7 januari 2025
Had ik
Meer dan ooit
In mijn warm hart
Dat het nooit ontdooidt
Op aarde
In mijn hoofd
Waarom wordt het beroofd
Vrede
Heel rustgevend
Wat een opluchting
Mensen die mij erkennen
Vredig
Mijn hartje
Groot mijn liefde
Ik zoek het midden
Vanbinnen
Een ervaring
Voor het leven
Ik wil het graag
Herbeleven
Ik de
Toekomstige buitenlandse stagiaire
Eventueel overwinningen die ik
had
En geborgenheid
Op een eiland
In de diepe oceaan
Woelig
Voorzichtig, lief
Luisteren naar elkaar
Wat een mooi gebaar
Begrip
Het gemis
In kleine dingen
Het gewone leven terug
Jammer
Natuur rust
Ik wil terug
Ervaringen delen zorgt voor
Sprankel
Verhalen vertellen
Terugdenken aan toen
Dankbaar voor alle momenten
Gemis
Dit jaar organiseert COJ, West-Vlaanderen in Brugge de nationale studiedag rond 'preventie en jeugdhulp'.
Preventie is een onderwerp waar veel over wordt gesproken en geschreven. Iedereen lijkt er wel een mening over te hebben en slogans zoals “beter voorkomen dan genezen" klinken ons allemaal bekend in de oren. Maar wat betekent preventie nu in de praktijk? Is het een krachtig concept dat écht het verschil kan maken in de jeugdhulp? Of blijft het een modewoord zonder concrete invulling?
Het programma ziet er veelbelovend uit. Je kan er meer over lezen én inschrijven via deze link: Preventie en jeugdhulp - Contactcomité Jeugdzorg
‘Story of my skin’
De tentoonstelling van Cachet ‘Story of my skin’ strijkt hier in onze campus neer. Van 10 februari tot 11 maart 2025 staat de Cachet expo ‘Story of my skin’ op UCLL, campus Sociale School
Met ‘Story of my skin’ brengen jongeren persoonlijke ervaringen in beeld rond hun uiterlijk. Ze delen op authentieke en krachtige wijze welke impact maatschappelijke perceptie van hun uiterlijk voorkomen heeft. Meer lezen over het project: https://cachetvzw.be/nl/projecten/story-of-my-skin. Het is echt de moeite waard om rustig de tentoonstelling in je op te nemen.
De week van 10 tem 14 februari is volledig voorbehouden voor jullie, onze partners uit het werkveld om de expo te bezoeken. Een tijdslot reserveren voor je team is verplicht en doe je via: https://cachetvzw.be/nl/activiteit/expo/expo-story-of-my-skin
De teams van Cachet vzw en Campus Sociale School kijken er alvast naar uit en hopen je te mogen verwelkomen!
Met je klas komen?
Werk je als leerkracht, leerlingbegeleider en wil je graag met een klas (vijfde/zesde middelbaar) op bezoek komen, dan neem je best contact op met kathleen.zonderman@ucll.be. Zij zal je de weg wijzen naar de afsprakenplanner.
Biografie Carolien Vekemans
Carolien was één van de eersten die afstudeerden in onze toen gloednieuwe bacheloropleiding Readaptatiewetenschappen Kinderen, Jongeren en Welzijn’. Carolien raakte geïnspireerd door moedige getuigenissen die ze in de aula hoorde. Dit bracht haar ertoe om haar eigen verhaal van seksueel misbruik in de kindertijd te delen met lotgenoten. In 2016 getuigde ze voor de eerste keer voor een groter publiek in het tijdschrift Flair en zo ging de bal aan het rollen. Documentairemaker Bart Beckers en zijn dochter Mariska besloten een korte docu te maken: 'Nooit meer zwijgen'. Deze werd toevertrouwd aan het Vertrouwenscentrum Kindermishandeling in samenwerking met de Vlaamse Overheid en kaderde in een informatieve brochure voor (toekomstige) professionals rond omgaan met seksueel grensoverschrijdend gedrag.
Nadien wilde Carolien zich verder verdiepen in diversiteit en inclusie en startte ze als werkstudent aan de interuniversitaire Master of Arts in ‘Gender en Diversiteit’ (KULeuven, UGent, UHasselt, VUB en UAntwerpen). Ze combineerde deze studies met deeltijdse contracten, om werkervaring op te doen als onder andere: leidinggevende van een buitenschoolse kinderopvang of casusregisseur bij het Vertrouwenscentrum Kindermishandeling binnen het Veilig Huis project in Antwerpen.
Binnen de master legde Carolien steeds meer de nadruk op mensenrechten, en specifiek op het raakvlak met gender. Het sprak dan ook voor zich – althans voor Carolien – om professioneel op de barricaden voor mensenrechten. Zo kwam ze als jongerenwerker en diversiteits- en inclusie-expert bij Amnesty International Vlaanderen terecht. Vandaag werkt ze voor Plan International België als youth advocacy officer. Binnen deze functie houdt Carolien zich bezig met jongerenparticipatie in de politieke arena, waar in het bijzonder meisjes en jonge vrouwen worden gecoacht om voor hun rechten op te komen. Daarnaast geeft Carolien trainingen over meisjes- en kinderrechten aan politici. Kortom: een ideale kruisbestuiving van de twee diploma’s en werkervaring die haar hebben gevormd.
Toen Carolien de oproep van de VRT rond het derde seizoen van Taboe, thema seksueel misbruik en kindermishandeling, zag verschijnen stelde ze zich met wat twijfel kandidaat. Ze deed het omdat ze het thema écht bespreekbaar wil maken en met het grote bereik van gemiddeld 1.6 miljoen kijkers per aflevering, zou dat wel kunnen ondanks de schaamte die haar soms nog achtervolgt. Als haar getuigenis ook maar voor één ander slachtoffer (X/V/M) het verschil kan maken, dacht ze, kan ik mijn eigen angst wel onderdrukken.
Ze mocht als Benjamin van die aflevering, samen met drie andere kandidaten mee op pad met Philippe Geubels om het thema seksueel misbruik en kindermishandeling uit de taboesfeer te halen. Tijdens de opname week in juni 2024 werd er veel gepraat en gefilmd. Daarnaast was er de comedyshow eind november 2024. Hierbij dacht Carolien aan onze SRW-ers. Als toekomstig jeugdwelzijnswerker komen we immers vroeg of laat in aanraking met dit heftige thema. We mochten vrij-kaarten uitdelen aan geïnteresseerde studenten en trokken naar het Bourla theater in Antwerpen. Chapeu voor Philippe Geubels die veel met respect de zaal toch aan het lachen kreeg. Nu wachten we vol spanning op de TV uitzending.
Vanaf 2 februari start het nieuwe seizoen van Taboe op de buis. De aflevering waarin Carolien te zien zal zijn, staat vermoedelijk gepland op 2 maart en zal nadien te bekijken zijn via VRT MAX.
Ben je zelf alumni en wil je ook je ervaring delen met studenten of heb je interessante bijdrage voor deze nieuwsbrief, aarzel dan niet om ons te contacteren.
Alle rechten voorbehouden | UC Leuven - Limburg