De beroepshouding in drie concentrische cirkels

De beroepshouding van de SRW-er kan worden weergegeven in drie concentrische cirkels.

Download tekst

Authentiek: authentiek komt van het Griekse authentikos = handelen op eigen gezag. 


Integer: integriteit is een gelaagd begrip en bevat persoonlijke integriteit, morele integriteit en rol-integriteit. (Musschenga). De Latijnse stam van het woord verwijst naar heel-heid.


Verantwoordelijk: de term zelf verwijst naar zich willen en kunnen verantwoorden, maar ook naar zich verantwoordelijk voelen en van daaruit bepaalde taken opnemen en tot een goed einde trachten te brengen.


Breeddenkend (openminded): de bereidheid om nieuwe dingen/mensen/culturen … te ontdekken, nieuwe ideeën toe te laten en te doorgronden, nieuwsgierigheid naar het anders-zijn.


Leergierig: gemotiveerd om te groeien in kennis en ervaring.


Creatief-innovatief: creatief zijn gaat zowel over houding, denken als handelen. Via het inzetten van kritisch denken, het inschatten van (toekomstige) behoeften en het inzetten van creatieve competenties ligt de weg open naar innovatie


Geëngageerd: dit gaat over verbinding en over zich verbinden tot…zich inzetten voor een (maatschappelijk) doel vanuit een grote betrokkenheid en de wil om iets toe te voegen, te verbeteren. 

Empathisch: betekent sensitief zijn voor wat een ander ervaart, je kunnen verplaatsen in de ander en dit niet enkel in emoties (invoelingsvermogen) en maar ook in de gedachtegang van iemand anders. Het is een onderdeel van emotionele intelligentie. In zijn meest brede betekenis omvat het ook de impact van de context trachten in te schatten.


Verbindend: je moet niet alleen de ander begrijpen, maar ook aansluiting vinden en jezelf inbrengen. Verbinding is de basisvoorwaarde om wat dan ook bespreekbaar te stellen of te realiseren. Ideeën, wensen .. overdragen zonder verbinding kan leiden tot een machtsstrijd. Goede verbinding leidt tot meer vertrouwen.


Empowerend: een manier van zijn, er op gericht om mensen in hun kracht te zetten en dit lukt enkel via verbinding. Een empowerende basishouding komt tegemoet aan de behoefte aan autonomie m.n. de regie verwerven over het eigen leven. Het verhoogt het gevoel van competentie, belangrijk voor het zelfwaarde-gevoel en vergroot op termijn de veerkracht.


Samenwerkend: samenwerken is een basishouding, alles gebeurt in dialoog met anderen. Collega’s vullen elkaar aan, vanuit andere kennis, opgedane inzichten, andere talenten of professionele achtergrond … en werken naar een gemeenschappelijk doel, m.n. het welzijn van kind of jongere. Het kind, de jongere en de context brengen hun stem en hun expertise in. 

Perceptie van de werkelijkheid: bewuster bezig zijn met de werkelijkheid en voortdurend trachten te analyseren/begrijpen hoe deze door interne en externe factoren mee geconstrueerd wordt


Normatieve professionaliteit: het gaat niet enkel om iets goed doen, maar ook om het goede te doen, gevoeligheid to.v. de morele aspecten van opvoeden, begeleiden of hulpverlenen. 


Kritische houding: de ingesteldheid om informatie niet zomaar aan te nemen maar te toetsen aan diverse criteria. Deze houding hoort bij het onderzoekend vermogen

Share by: