💡 Tip: schrijf je snel in want het aantal plaatsen voor de workshops zijn beperkt!
9u-9u30
Onthaal met koffie ☕
Koude refter
9u30-12u30
(keuzeblok 1)
Intervisiecasus 1
Casus 1 vertrekt vanuit een Huis van het Kind waar eerstelijns opvoedingsadvies aangeboden wordt. Studenten maken kennis met het uitgebreide takenpakket van de medewerker en zoomen in op Fanny, een jonge mama die met kleine kinderen leeft in (kans)armoede.
Lokaal volgt
9u30-12u30
(keuzeblok 1)
Intervisiecasus 2
In casus 2 zoomen we in op de sector van de contextbegeleiding. Familie Smets is een gezin met kinderen uit de lagere schoolleeftijd. Ze krijgen begeleiding rond hun zoontje met ASS. We focussen hier ook op de schoolcontext van de kinderen en verkennen de mogelijkheden van het buitengewoon onderwijs.
Lokaal volgt
9u30-12u30
(keuzeblok 1)
Intervisiecasus 3
Casus 3 speelt zich af binnen een leefgroep in een MFC uit de jeugdhulp. Claudia is 14 jaar en slachtoffer van een tienerpooier. Ze wordt door de jeugdrechter in het MFC geplaatst na een opname in veilig verblijf. We gaan als leefgroep begeleiders aan de slag, ook met de vijf andere jongeren. De problematieken zijn agressie, conflicten, drugs...
Lokaal volgt
9u30-12u30
(keuzeblok 1)
Intervisiecasus 4
Davidé uit casus 4 is 17 jaar en hij loopt af en toe binnen bij de buurtwerking. Deze heeft een lage drempel en wil jongeren uit de buurt een plek geven om samen te komen. Ze bieden ook af en toe een activiteit aan. De jongerenwerkers werken vraaggestuurd en stimuleren de jongeren om zelf initiatieven op te zetten. Davidé bouwde door de zorg voor de broers en zusjes die hij als oudste zoon van zijn alleenstaande moeder overnam, heel wat eigen schulden op en belandde door een stommiteit in de gemeenschapsinstelling. Hij wil zijn leven terug een positieve wending geven.
Lokaal volgt
12u30-13u30
Lunch verzorgd door jongeren van VZW ERAT 🍴
Koude refter
13u30 - 13u50
Nieuws uit de opleiding 📢
Aula C001
14u00 - 16u00
(keuzeblok 2)
LEZING “laten we de context inrichten vanuit een vertrouwensvol mensbeeld"
Hoe gaan we met jongeren om? En met hun opvoeders? Mogen we hen vertrouwen, of kan een open houding zich tegen ons keren? Geven we hen het voordeel van de twijfel, of grijpen we naar sancties? Dit zijn vragen die ons allemaal raken, maar de antwoorden zijn allesbehalve simpel. Achter elk antwoord schuilt een mensbeeld – en dat is nooit neutraal.
Ook onze samenleving weerspiegelt een mensbeeld. Vertrouwen of wantrouwen: waar staan we, en wat brengt het ons echt? Na de ontrafeling van het wantrouwende en vertrouwensvolle mensbeeld, biedt deze lezing een helder en praktisch kader om grip te krijgen op complexe keuzes.
Aula C001
14u00 - 16u00
(keuzeblok 2)
DIALOOGSESSIE
Pedagoog Philippe Meirieu formuleert twee sturende principes die volgens hem de fundamenten van de pedagogiek vormen, nl. het principe van de opvoedbaarheid en het principe van de vrijheid. Enerzijds vertrekken we vanuit het idee dat iedereen kan leren en niemand ooit voor een ander kan besluiten dat leren definitief onmogelijk is. Anderzijds laat leren zich niet afdwingen en vindt al het leren plaats op eigen initiatief van de student en vereist het bovendien persoonlijke betrokkenheid. Actuele maatschappelijke tendensen zetten deze principes extra op scherp en zorgen voor bijkomende uitdagingen in het begeleiden en ondersteunen van studenten in hun leerproces. In deze inleidende workshop verkennen we enkele van deze spanningsvelden of kwesties om vervolgens tot een boeiende uitwisseling tussen verschillende actoren te komen. Geheel volgens de principes van Meirieu liggen de uitkomsten van de workshop niet vast en zijn de vragen belangrijker dan de mogelijke antwoorden.
Lokaal volgt
16u - ...
Afsluitend glaasje (ook een beetje op 2025)🥂
Koude refter