Programma

💡 Tip: schrijf je snel in want het aantal plaatsen voor de workshops zijn beperkt!

Inschrijfformulier

9u30 - 10u

Onthaal met koffie ☕

Koude refter

10u - 10u50

Nieuws uit de opleiding 📢

Lokaal volgt

11u - 12u30

(keuzeblok 1)

Workshop Kinderrechten in de praktijk: van principe naar participatie

- Gaëlle Hendrickx

Kinderrechten staan de laatste jaren steeds prominenter op de agenda, ook binnen het domein van scheidingsbemiddeling waar kinderen nu actief betrokken kunnen worden. Deze workshop vertrekt vanuit dit nieuwe kader en verkent hoe we kinderrechten structureel kunnen verankeren in onze werking. We gaan in op hoe (toekomstige) professionals kinderen kunnen ondersteunen in het uitoefenen van hun rechten, met aandacht voor échte participatie en het vermijden van schijnparticipatie. Vanuit het kindbeeld ‘kind als burger’ reflecteren we samen over concrete vertalingen naar de praktijk.

Lokaal volgt

11u - 12u30

(keuzeblok 1)

Lezing Tussen brein en gedrag: wat gebeurt er onder de oppervlakte?

– Saskia Smets

Jongeren voelen, denken en gedragen zich nooit los van wat er in hun brein gebeurt. Wie het samenspel tussen neurologische ontwikkeling en gedrag begrijpt, kijkt met meer nuance en kan gerichter ondersteunen.

Tijdens deze sessie slaan we de brug tussen neurobiologie en het dagelijks functioneren van jongeren. Je ontdekt hoe hersenontwikkeling invloed heeft op emoties, denkprocessen en gedrag, en hoe omgevingsfactoren hierin een cruciale rol spelen. 

Met heldere uitleg, herkenbare voorbeelden en praktijkgerichte casussen bekijken we gedrag van jongeren vanuit een biologisch perspectief.

Lokaal volgt

12u30 - 13u45

Lunchpauze🍴

met een inspiratiebooth waar je kan snuisteren in boeken, tijdschriften en materialen

Koude refter

13u45 - 14u45

Lezing De student aan zet? Een pedagogische verkenning van zelfregie

– Barbara Verbeek

Pedagoog Philippe Meirieu formuleert twee sturende principes die volgens hem de fundamenten van de pedagogiek vormen, nl. het principe van de opvoedbaarheid en het principe van de vrijheid. Enerzijds vertrekken we vanuit het idee dat iedereen kan leren en niemand ooit voor een ander kan besluiten dat leren definitief onmogelijk is. Anderzijds laat leren zich niet afdwingen en vindt al het leren plaats op eigen initiatief van de student en vereist het bovendien persoonlijke betrokkenheid. Actuele maatschappelijke tendensen zetten deze principes extra op scherp en zorgen voor bijkomende uitdagingen in het begeleiden en ondersteunen van studenten in hun leerproces. In deze lezing verkennen we enkele van deze spanningsvelden.

Lokaal volgt

14u45 - 16u

(keuzeblok 2)

Workshop   De student aan zet? Docenten en mentoren in dialoog

– Bas Vandensavel & An Beghin

In deze workshop werken we verder op de voorgaande lezing (van Barbara Verbeek). Docenten en mentoren uit verschillende organisaties verkennen samen hoe herkenbaar dit is bij de begeleiding van studenten. Daarnaast maken we ruimte om uit te wisselen en elkaar te inspireren voor toekomstige begeleidingen op stage. Geheel volgens de principes van Meirieu liggen de uitkomsten van de workshop niet vast en zijn de vragen belangrijker dan de mogelijke antwoorden. 

Lokaal volgt

14u45 - 16u

(keuzeblok 2)

Workshop Maatschappelijk engagement: leren van de wereld (Service-learning)

– Luc Witters & Tim Vermeiren 

Service learning slaat de brug tussen onderwijs en werkveld. Het is een ervaringsgerichte methode waarbij studenten zich engageren voor sociale rechtvaardigheid en duurzame ontwikkeling in dienst van de samenleving.

Tijdens deze sessie geven we een voorstelling van wat service-learning inhoudt. Van daaruit verkennen we welke meerwaarde service-learning kan hebben voor de student, voor organisaties en voor de samenleving.

Lokaal volgt

16u - ...

Afsluitend glaasje: we klinken op de samenwerking tussen werkveld en opleiding SRW 🥂

Koude refter