Programma

💡 Tip: schrijf je snel in want het aantal plaatsen voor de workshops zijn beperkt!

Inschrijfformulier

12u - 12u45

Lunchpauze 🍽️

Koude refter

12u45 - 13u30

Nieuws uit de opleiding 📢

Aula C001

13u30 - 14u30

(keuzeblok 1)

Lezing Reageren op online seksueel geweld bij jongeren

– Lize Verbeke

Digitale media spelen een belangrijke rol in de seksuele exploratie van jongeren, onder meer via sexting. Hoewel dit vaak een gezonde vorm van identiteitsontwikkeling is, vergroot digitalisering ook het risico op online seksueel geweld. Voorbeelden hiervan zijn het ongewenst verspreiden van seksuele beelden, het ontvangen van expliciete foto’s zonder toestemming en het gebruik van artificiële intelligentie voor het creëren van vervalste seksuele afbeeldingen. Slachtoffers rapporteren negatieve gevolgen zoals angst, schaamte, schuldgevoel en sociale isolatie. De reactie van de directe omgeving blijkt cruciaal: steunende reacties kunnen de impact verzachten, terwijl onbegrip en verwijt de schade versterken. Toch ontbreekt het ouders, leerkrachten en opvoeders vaak aan kennis, vaardigheden en een adequate attitude om gepast te reageren. Deze lezing presenteert de eerste resultaten van een praktijkgericht onderzoek van UCLL Resilient People over dit topic, en gaat in op kennis, vaardigheden en drempels van jongeren, ouders en leerkrachten om gepast te reageren op dit online seksueel geweld.

Aula C001

13u30 - 14u30

(keuzeblok 1)

Workshop DEEL 1 groepsdynamica

Hoe men met elkaar omgaat in groepen, beïnvloedt sterk de persoonlijkheid van elk van ons. Als groepsbegeleider heb je dan ook expliciet oog voor de relatie tussen de bestaansreden van een groep en de aanwezige groepskwaliteit. 

Je versterkt het welbevinden van de deelnemers en je werkt naar een groepsklimaat dat groei en ontwikkeling mogelijk maakt. Wanneer deelnemers zichzelf kunnen zijn, zal de groei toenemen en wordt het leren van elkaar versterkt en conflicten constructief opgelost. De verschillen tussen de groepsleden worden als verrijkend en complementair beschouwd.

 

De theoretische begrippen en inzichten die aan bod komen, dienen als bril waarmee naar een groep wordt gekeken, om groepen beter te begrijpen en van daaruit te beïnvloeden. Aan de hand van praktische en interactieve werkvormen die je kan toepassen in de eigen praktijk , komen verschillende facetten van groepsdynamica aan bod. Het doel van deze vorming is dat je inzicht krijgt in de constante bewegingen/interacties in groepen, en dat je je vaardigheden om een groep te begeleiden versterkt. Deze navorming stelt je ook in staat om op een actieve manier met reflectie aan de slag te gaan, om zo het leerproces te verrijken en beter aan te sluiten bij de aangeboden activiteit of opdracht.


Max. 20 deelnemers (deelnemers nemen dan ook workshop deel 2 op)

Lokaal B202

14u30 - 14u45

Pauze ☕

Koude refter

14u45 - 16u15

(keuzeblok 2)

Workshop DEEL 2 groepsdynamica

Hoe men met elkaar omgaat in groepen, beïnvloedt sterk de persoonlijkheid van elk van ons. Als groepsbegeleider heb je dan ook expliciet oog voor de relatie tussen de bestaansreden van een groep en de aanwezige groepskwaliteit. 

Je versterkt het welbevinden van de deelnemers en je werkt naar een groepsklimaat dat groei en ontwikkeling mogelijk maakt. Wanneer deelnemers zichzelf kunnen zijn, zal de groei toenemen en wordt het leren van elkaar versterkt en conflicten constructief opgelost. De verschillen tussen de groepsleden worden als verrijkend en complementair beschouwd.

 

De theoretische begrippen en inzichten die aan bod komen, dienen als bril waarmee naar een groep wordt gekeken, om groepen beter te begrijpen en van daaruit te beïnvloeden. Aan de hand van praktische en interactieve werkvormen die je kan toepassen in de eigen praktijk , komen verschillende facetten van groepsdynamica aan bod. Het doel van deze vorming is dat je inzicht krijgt in de constante bewegingen/interacties in groepen, en dat je je vaardigheden om een groep te begeleiden versterkt. Deze navorming stelt je ook in staat om op een actieve manier met reflectie aan de slag te gaan, om zo het leerproces te verrijken en beter aan te sluiten bij de aangeboden activiteit of opdracht.


Max. 20 deelnemers (zelfde deelnemers als in workshop deel 1)

Lokaal B202

14u45 - 16u15

(keuzeblok 2)

Workshop De kracht van speelsheid in de agogische praktijk

– Daisy Walk & Lien Stessel

In deze workshop gaan we samen aan de slag met speelse en interactieve werkvormen die uitnodigen tot ontmoeting, reflectie en beweging. We verkennen hoe een vleugje lichtheid en humor net de sleutel kan zijn om met moeilijke thema’s of complexe vaardigheden aan de slag te gaan in het werken met kinderen en jongeren.
Door te doen, te ervaren en te spelen, ontdekken we hoe speelsheid lucht kan brengen en ruimte schept voor diepgang, verbinding en groei — bij onszelf en bij de kinderen en jongeren met wie we werken.

Trek je speelkleren maar aan, wij dagen je uit!


Max. 15 deelnemers

Lokaal B001

14u45 - 16u15

(keuzeblok 2)

Workshop Toolkit ‘Facing Trauma’ beleven

– An Beghin & Jorinde Dewaelheyns

Facing Trauma, is de nieuwste toolkit die de Mobile School op hun platform street-smart learn aanbiedt. Ze ontwikkelden deze samen met Minor Ndako. De toolkit is ontworpen voor verschillende leeftijdsgroepen en verkent op een speelse manier thema's zoals trauma, stress, zelfzorg en emotioneel welzijn. 


Bij de relaesse bleek de intresse voor het materiaal ook binnen onze Vlaamse organisaties erg groot te zijn. Een gat in de markt van het trauma sensitief werken. Er werden veel introductiedagen georganiseerd. Heb je het gemist? Geen probleem, we willen jullie al spelend wegwijs maken in het materiaal. Facing Trauma


An en Jorinde nemen jullie ervaringsgericht mee in al het materiaal. 


Max. 25 deelnemers

Lokaal C003

16u - ...

Afsluitend glaasje: we klinken op de samenwerking tussen werkveld en opleiding SRW 🥂

Koude refter