Casuïstiek situeert zich in de derde opleidingsfase van de opleiding SRW, kinderen, jongeren en welzijn.
In deze laatste fase verwachten we van studenten dat ze alle geleerde kennis en vaardigheden vanuit de opleiding, maar eveneens uit SRW-stages, vrijwilligerswerk of eigen levenservaring integreren in het OPO Casuïstiek.
Het opleidingsonderdeel casuïstiek vormt het integratief sluitstuk van drie leerlijnen: de sociaal-pedagogische leerlijn, de leerlijn creativiteit en de internationale leerlijn.
De studenten worden opgedeeld in teams en gaan aan de slag met fictieve casussen. Ze identificeren vanuit verschillende invalshoeken pedagogische situaties met een diverse complexiteit om van hieruit de vraag en het aanbod helder te krijgen.
De teams krijgen doorheen het semester aanmeldingen vanuit diverse organisaties waardoor we hen laten proeven van verschillende sectoren in het werkveld (voorbeelden: een JAC, een contextbegeleiding vanuit een MFC, een ambulante thuisbegeleidingsdienst binnen het VAPH, een opvangcentrum voor vluchtelingen, een residentiële voorziening uit de jeugdhulp, een dienst voor pleegzorg, een OKAN-klas, enz.)
Vanuit de analyse van de hulpvragen moeten de teams methodisch handelen met blijk van een open, inclusieve en creatieve basishouding als jeugdprofessional zoals beschreven binnen de opleiding.
Daarnaast dienen ze ook een goed overzicht te krijgen van de visie en missie van deze organisaties om op die manier handelingsgericht te gaan werken. Ze werken volgens de empirische cyclus (overzicht-inzicht-uitzicht) en komen zo tot interventies die passend zijn bij de cliënt(en).
Casuïstiek is ERVAREN door teamwerk, rollenspelen, simulatie-oefeningen, coaching en doe-inspiratiesessies gegeven door lectoren maar eveneens verzorgd door gastsprekers uit het werkveld.