Tijdens het laatste semester van hun opleiding werken studenten in een team samen aan casussen die zich geleidelijk aan ontplooien.
De casussen bouwen op met steeds een nieuwe hulpvraag, een opdracht en bijhorende achtergrondinformatie. Studententeams worden actief opgevolgd en krijgen nieuwe input om te verbreden of verdiepen. Zo behouden ze hun koers. Deze is afhankelijk van de te bereiken doelstelling in die casus en de richting dat het team gekozen heeft . Zoals in de realiteit in het werkveld, komen er soms onverwachte wendingen waardoor de teams dienen om te gaan met uitdagingen, moeten vertragen, versnellen of een andere koers varen.
Studenten krijgen in CAS ruimte om te reflecteren op de acties, interventies die ze deden, de consequenties te ondervinden en te genieten van de wind in de zeilen.
Jessie, 12 jaar, meldt zich via een chat aan bij een JAC na een incident met sexting. De medewerker waarmee ze chat, biedt een ambulante begeleiding aan.
Fanny is een jonge zwangere vrouw. Ze stelt via mail een opvoedingsvraag voor haar 3 jarig zoontje. Ze wordt uitgenodigd voor een live gesprek in de opvoedingswinkel. Al snel blijkt dat ze in een complexe situatie zit en er meer hulp nodig is.
Een thuisbegeleidingsdienst die gespecialiseerd is in omgaan met autisme, begeleidt een gezin met drie kinderen. De middenste zoon, 8 jaar, heeft een diagnose gekregen.
De Afgaanse Bara, 17 jaar, komt na een lange vlucht in België terecht. Hij komt in een OKAN klas terecht. Vandaaruit start een begeleidingstraject om zijn leven in België verder uit te bouwen.
De Afgaanse Bara, 17 jaar, komt na een lange vlucht in België terecht. Hij start een traject in een OKAN klas. Vandaaruit start een begeleidingstraject om zijn leven in België verder uit te bouwen.
Stefanie woont in een leefgroep vanuit jeugdzorg. Ze wordt bijna 18 jaar en wil zelfstandig gaan wonen. Haar individuele begeleider bereidt haar op deze stap voor. Ze gaan samen op zoek naar de mogelijkheden.
Floris komt als jonge kleuter met een ontwikkelingsvertraging op in een leefgroep van een MFC binnen VAPH. Hij wordt er samen met zijn ouders begeleid oa door de contextwerker. Deze geeft geregeld verslag door aan de jeugdrechtbank.