VLOT-verwachtingen en 7 concrete regels

Beste student

 

Een nieuw semester is begonnen. We maken samen onderwijs waarvoor we samen verantwoordelijk zijn. Samen kunnen we een veilig, positief leer- en leefklimaat creëren. De lectoren zullen je o.a. proberen te inspireren door hun beroepshouding en expertise en door jou te triggeren om het maximale uit je leerproces te halen en je met nog meer zin te laten leren. Om dit vlot te doen lukken, spreken we 4 verwachtingen uit tegenover jou, samengevat in het letterwoord ‘VLOT’. Zij vormen de basis voor 7 concrete regels.

 

De VLOT-principes en de regels moeten een transparante houvast zijn voor alle lerenden, de lectoren en jezelf, binnen en buiten de klasmuren. We rekenen erop dat dit de kans op een geslaagd semester vergroot! Het niet nakomen van deze regels geeft de lectoren de gelegenheid om af te zien van extra inspanningen om je te ondersteunen in je leerproces.

 

Past een lector zelf de lectorwenken niet toe, spreek erover met hem/haar, desnoods met medestudenten, liefst in eerste instantie rechtstreeks, of anders via onze studentendienst (Annick Desair) of ons participatieanker (Nele Beel). We willen er immers een doorleefd, kwaliteitsvol academiejaar van maken!

 

Leen Van den Broeck & Sven Van der Aa

 

Opleidingsverantwoordelijken SRW


Samen onderwijs

Van je lector verwachten we je dat die …

  • jou uitdaagt om bij te leren door diens beroepshouding en expertise
  • de “lectorwenken” volgt

Van jou verwachten we je dat je …

  • je leerproces aangaat
  • de “VLOT-verwachtingen en concrete regels” volgt

Van jou en je lector verwachten we dat jullie, waar nodig, …

  • het gesprek hierover aangaan


VLOT je leerproces tegemoet?

Volg deze 4 basisverwachtingen

  • Verantwoordelijkheid
  • Leren in groep
  • Open en actieve houding
  • Tijdsinvestering
  • Verantwoordelijkheid

    SRW heeft bewust een uitdagend totaalprogramma samengesteld waarin je als jeugdprofessional uitgedaagd wordt om ambitieuze leerdoelen te bereiken. We dagen je daarbij uit op verschillende, bewust gekozen manieren.


    Je bent zelf verantwoordelijk voor jouw leerproces. Je stelt jouw planning op, maakt consequent gebruik van BBBB, leest tijdig en aandachtig alle relevante communicatie, komt op tijd.  


    Je maakt je eigen keuzes in eer en geweten. Dat betekent dat je de gevolgen draagt van je eigen acties. Vrijheid en verantwoordelijkheid gaan hand in hand.


    Je bent mee verantwoordelijk voor een positieve leer- en leefsfeer. Draag er actief aan bij. Ervaar je problemen? Maak ze tijdig bespreekbaar, met klasgenoten, je lector, het participatieanker, de studentendienst.

  • Leren in groep

    Als opleiding en als jeugdprofessionals geloven we in de kracht van leren van en met anderen. Covid19 heeft deze manier van leren gedurende een paar jaar danig op de proef gesteld. Wij zetten het opnieuw in de etalage en ondersteunen je hierin, zeker in bepaalde typen opo’s. 


    Wees beschikbaar voor elkaar tijdens en buiten de campusmuren. Laat anderen bijleren en leer van anderen bij. Wees elkaars steun. Lectoren zullen als begeleiders van groepen vanuit didactische en pragmatische afwegingen regelmatig kiezen voor klassikale communicatie en feedback. Heb hiervoor begrip, volg BBBB en stel je leervragen zo tijdig en inhoudelijk mogelijk via de geijkte kanalen. Heb er vertrouwen in dat als je je verantwoordelijkheid opneemt en in groep leert, je veel kan bijleren. 


  • Open en actieve houding

    SRW wil je stimuleren om zo veel mogelijk actief te laten leren tijdens het semester zodat je diepgaander leert en de competenties voor langere tijd verwerft. Je zal dus gestimuleerd worden om zelf aan de slag te gaan met de leerstof, te oefenen, je vragen te stellen, je kritisch op te stellen, feedback te geven …  Een leerproces kent vaak obstakels. Lectoren dagen je vooral uit om hiermee om te gaan. Ze zijn professionals in hoe je best iets te leren. 


    Kom voorbereid naar de les, als dit gevraagd wordt en aangeraden wordt. 


    Stel je open op. Niet alles zit in je comfortzone, is bekend terrein voor jou, of past in het beeld dat jij denkt dat belangrijk is om later goed je job uit te oefenen. We verwachten dat je openheid toont om nieuwe zaken te ontdekken … Subjectificatie staat in onze onderwijsvisie, waar een student zich engageert om zich te verhouden tot de wereld door een betrokken en actieve houding bij het ontdekken van deze wereld.


  • Tijdsinvestering

    In het hoger onderwijs heb je veel minder les dan in het secundair onderwijs. Dit is verraderlijk. Als je ongeveer 30 studiepunten per semester opneemt, is studeren aan de hogeschool een fulltime proces: concreet komt dit neer op 40 uur werk per week gedurende heel het semester. De schoolvakanties uit het secundair onderwijs bestaan niet meer, alleen de rustweek na de januari-examens. Er bestaan enkele lesvrije weken.


    Je tijd indelen is een kwestie van vrijheid en verantwoordelijkheid en een kwestie van zelfzorg. Wees bewust van je reële tijd en besef dat wanneer je ervoor kiest om niet te studeren, je dit wellicht op een ander moment moet (kunnen) compenseren (week/weekend, studentenjob/vrije tijd …). 


7  concrete regels voor studenten en lectorwenken om het leerproces te bevorderen

Is er iets onduidelijk? Volg het BBBB-principe: Brains, Books, Buddy, Boss

Al staan lectoren zeker open voor vragen, is het de bedoeling dat je eerst zelf de nodige leerpogingen onderneemt: wat denk je zelf van het mogelijke antwoord op je vraag of de mogelijke vindplek voor meer informatie (‘Brains’), ga het zelf uitgebreid zoeken (bv. op Toledo, in de cursus) (‘Books’), vraag het dan aan een medestudent (‘Buddy’), en als je het antwoord dan nog niet vindt: vraag het aan je lector (‘Boss’). 


Deze werkwijze helpt jou om de oplossing veel beter te onthouden, doet je leerproces meer in eigen handen nemen en bespaart de lector tijd. De lector helpt je graag bij complexe vragen.


Als je ondersteuning nodig hebt op vlak van ‘leren leren’, volg de sessies ‘studiecoaching’ (Toledo community Studie- en studentenbegeleiding SSH). Contacteer desnoods je STC’er (studenttrajectcoach). Als je problemen ervaart die je studieproces in de weg staan, neem dan contact op met onze studentendienst. Zie de affiche

  • Lectorwenken

    Verwijs systematisch naar BBBB, te beginnen vanaf de eerste onderwijsactiviteit. Laat studenten grasduinen, laat hen aantonen dat ze de nodige inspanning gedaan hebben voordat je hen verder helpt … Zo leren studenten hun zelfregulatievaardigheden TE versterken en kan jij jouw tijd zo efficiënt mogelijk inzetten. 

Doe mee aan de geplande lesmomenten

Lessen helpen je om te weten hoe je je leerproces in handen kan nemen, brengen meer structuur in je dag, je kan er leren uit de vragen en antwoorden van de lector en medestudenten en je kan meer een samen-gevoel krijgen met je lector en je medestudenten. Volg de lessen dan ook.


Check op Toledo of er lesopnames worden gemaakt en hoe/wanneer ze eventueel worden beschikbaar gemaakt. Dit kan verschillend zijn van opo tot opo. Volg de studietips om ook digitale lesinhouden systematisch te verwerken. Uit ervaring weten we dat wachten tot de blokperiode zelden tot studiesucces leidt. 

  • Lectorwenken

    • Richt je onderwijsactiviteiten zo in dat studenten de toegevoegde waarde kunnen ervaren  (bv. inhoudelijk stevig goed gebracht verhaal, voorbereidende opdrachten, kennisclip, discussie, verdieping, feedback, samen proces doorlopen).
    • Voorzie in een helder gestructureerde Toledo-omgeving.
    • Communiceer bij aanvang van het semester helder en duidelijk of en de mate waarin onderwijsactiviteiten op video worden opgenomen en beschikbaar gesteld. Moedig studenten aan om opgenomen lesinhouden tijdig te verwerken.

Doe actief mee aan de vragenuurtjes en seminaries

Vragenuurtjes/seminaries zijn bedoeld om je leerproces te ondersteunen: om geziene leerstof beter te begrijpen, betere leerstrategieën te ontwikkelen. Haal er je voordeel uit door vooraf het nodige te hebben bestudeerd, zoals je lector vraagt. 



De opdrachten dienen om je leerstof beter te verwerken en zijn dus geen extra’s. Pak ze grondig op en neem vervolgens actief deel aan de vragenuurtjes en seminaries. Dat veronderstelt dat je goed je studiewerk plant om eventuele vragen te kunnen stellen


Het heeft voor jou als student en voor de lector weinig meerwaarde als je onvoorbereid aan sessies deelneemt. En je kan nadien niet meer verwachten dat er nog een extra vragensessie wordt georganiseerd. Zie ook punt 4.

  • Lectorwenken

    Appelleer studenten op hun verantwoordelijkheid en handel ernaar. Communiceer wat je hen ziet doen/niet ziet doen, bevraag hun eventuele beweegredenen, ondersteun hun leerproces en volg een consequent opvoedende lijn waardoor studenten die voorbereid zijn, voordeel halen uit de bijeenkomsten en andere studenten worden aangemoedigd om volgende keer ook voorbereid aan de bijeenkomsten te participeren.

Bij vragen: stel ze tijdig volgens de afspraken van je lector 

We willen uitstelgedrag vermijden. Hou je leerstof dus consequent bij en stel je vragen voor de deadline die je lector je oplegt. Je mag niet verwachten dat lectoren net vóór of tijdens weekends, vakanties of blok- en examenperiodes nog (dringende) vragen beantwoorden. Mail niet tijdens weekends met je lector. Hij zal dat ook niet doen.

  • Lectorwenken

    • Communiceer helder wanneer en hoe jij in principe communiceert (bv. posten van leermateriaal, nog antwoord geeft op vragen over de examens) en houd je daar aan.
    • Verzend zelf geen mails in het weekend naar je studenten. 

Consulteer de planning op Toledo en consulteer dagelijks je UCLL-mailbox

Lectoren plaatsen de planning van hun opo onder de knop ‘Planning’ op Toledo. Check dagelijks Toledo en je UCLL-mailbox. Lectoren bundelen hun informatie en posten deze systematisch via mededelingen op Toledo. De zeer dringende en noodzakelijke boodschappen zullen ook via e-mail worden verzonden. Zorg dus dat je als een professional in wording je professionele kanalen met de school opvolgt! Gebruik de UCLL-app en mail alleen vanuit je UCLL-mailadres voor je professionele communicatie. Gebruik je UCLL-handtekening met vermelding van je studentennummer.

  • Lectorwenken

    • Voorzie de knop ‘Planning’ op Toledo. Daarin geef je de sessies weer met de kerninhouden, data en verwachtingen (bv. deadlines oefen- en examenopdrachten).
    • Bundel in de mate van het mogelijke je berichten (of die van je team) zodat studenten zuinig worden geadresseerd. Plaats die altijd via de Toledo-mededelingen. Je zeer belangrijke en dringende mededelingen stuur je best ook als e-mailbericht.
    • Mail zelf steeds vanuit je UCLL-adres en verwacht dit ook van je studenten. Doen ze dat niet, wijs hen erop, duid het belang ervan en reply via hun UCLL-adres.

Ervaar je terugkerende, grote problemen met de manier waarop een opleidingsonderdeel wordt ingericht of de opleiding zaken organiseert, geef er dan tijdig feedback over. We maken samen onze opleiding. Jouw onderbouwde input wordt serieus genomen. Hoe sneller je lector/opleiding weet wat moeilijker voor je werkt, hoe sneller dit kan worden besproken, indien nodig. 

Assertief communiceren is een basisvaardigheid voor elke SRW’er. Lectoren en de opleiding staan open voor feedback zo lang je die respectvol brengt en je ook open staat voor het perspectief van de lector en de opleiding. 


Aarzel niet om in eerste instantie je lector zelf aan te spreken, eventueel met behulp van de aanspreekpersonen van je klas (als die er zijn) of van andere medestudenten.


Vind je dit moeilijk? Dan kan je onze studentendienst (Annick Desair) of ons participatieanker (Nele Beel) aanspreken. Zij hebben hun kantoor op de 7de verdieping in de A-blok: zij zullen je vraag discreet en met zorg opnemen en je eventueel verwijzen naar de meest geschikte persoon.


Je kan ook de Opleidingsstudentenraad (OSR) rechtstreeks contacteren via osr.srw.leuven@ucll.be

  • Lectorwenken

    • Als een student terugkerende, grote problemen vermeldt m.b.t. een opo, vraag eerst of hij/zij dit al met de betrokken lector heeft opgenomen (al dan niet via klasvertegenwoordigers of in een groepje medestudenten).
    • Verwijs vervolgens in eerste instantie naar onze studentendienst (Annick Desair) of ons participatieanker (Nele Beel). Zij kunnen dit bespreken of beslissen om het al dan niet met de studenten verder te bespreken in de Opleidingsstudentenraad, de POC of bijvoorbeeld met de OV’s. In functie van het gesprek met de betrokken student(en), kan je ervoor kiezen om hem/haar/hen zelf warm toe te leiden naar Annick of Nele (7de verdieping, blok A). Dit is de belangrijkste (voor studenten meest herkenbare) optie (nog niet zo expliciet vermeld in de opleidingsbundel van 6 september j.l.).

Wil je situaties melden waarin (mogelijk) sprake is van grensoverschrijdend gedrag 

Wil je situaties melden waarin (mogelijk) sprake is van grensoverschrijdend gedrag (van welke aard ook), dan vind je hier alle info. Je kan info melden als slachtoffer, omstaander of persoon die bijdraagt tot grensoverschrijdend gedrag. Je kan een melding doen via de digitale meldknop. Als je wenst, kan je de studentendienst (Annick Desair) of de vertrouwenspersoon aanspreken. 

  • Lectorwenken

    Als je merkt dat een student (mogelijks) in een situatie van grensoverschrijdend gedrag verkeert, verwijs hem/haar naar de digitale meldknop, het bestaan van de vertrouwenspersoon, of leid hem/haar warm toe naar onze studentendienst (Annick Desair).