VLOT-verwachtingen en 7 concrete regels
Beste student
Een nieuw semester is begonnen. We maken samen onderwijs waarvoor we samen verantwoordelijk zijn. Samen kunnen we een veilig, positief leer- en leefklimaat creëren. De lectoren zullen je o.a. proberen te inspireren door hun beroepshouding en expertise en door jou te triggeren om het maximale uit je leerproces te halen en je met nog meer zin te laten leren. Om dit vlot te doen lukken, spreken we 4 verwachtingen uit tegenover jou, samengevat in het letterwoord ‘VLOT’. Zij vormen de basis voor 7 concrete regels.
De VLOT-principes en de regels moeten een transparante houvast zijn voor alle lerenden, de lectoren en jezelf, binnen en buiten de klasmuren. We rekenen erop dat dit de kans op een geslaagd semester vergroot! Het niet nakomen van deze regels geeft de lectoren de gelegenheid om af te zien van extra inspanningen om je te ondersteunen in je leerproces.
Past een lector zelf de lectorwenken niet toe, spreek erover met hem/haar, desnoods met medestudenten, liefst in eerste instantie rechtstreeks, of anders via onze studentendienst (Annick Desair) of ons participatieanker (Nele Beel). We willen er immers een doorleefd, kwaliteitsvol academiejaar van maken!
Leen Van den Broeck & Sven Van der Aa
Opleidingsverantwoordelijken SRW
Samen onderwijs
Van je lector verwachten we je dat die …
- jou uitdaagt om bij te leren door diens beroepshouding en expertise
- de “lectorwenken” volgt
Van jou verwachten we je dat je …
- je leerproces aangaat
- de “VLOT-verwachtingen en concrete regels” volgt
Van jou en je lector verwachten we dat jullie, waar nodig, …
- het gesprek hierover aangaan
VLOT je leerproces tegemoet?
Volg deze 4 basisverwachtingen
- Verantwoordelijkheid
- Leren in groep
- Open en actieve houding
- Tijdsinvestering
7 concrete regels voor studenten en lectorwenken om het leerproces te bevorderen

Is er iets onduidelijk? Volg het BBBB-principe: Brains, Books, Buddy, Boss
Al staan lectoren zeker open voor vragen, is het de bedoeling dat je eerst zelf de nodige leerpogingen onderneemt: wat denk je zelf van het mogelijke antwoord op je vraag of de mogelijke vindplek voor meer informatie (‘Brains’), ga het zelf uitgebreid zoeken (bv. op Toledo, in de cursus) (‘Books’), vraag het dan aan een medestudent (‘Buddy’), en als je het antwoord dan nog niet vindt: vraag het aan je lector (‘Boss’).
Deze werkwijze helpt jou om de oplossing veel beter te onthouden, doet je leerproces meer in eigen handen nemen en bespaart de lector tijd. De lector helpt je graag bij complexe vragen.
Als je ondersteuning nodig hebt op vlak van ‘leren leren’, volg de sessies ‘studiecoaching’ (Toledo community Studie- en studentenbegeleiding SSH). Contacteer desnoods je STC’er (studenttrajectcoach). Als je problemen ervaart die je studieproces in de weg staan, neem dan contact op met onze studentendienst. Zie de
affiche.

Doe mee aan de geplande lesmomenten
Lessen helpen je om te weten hoe je je leerproces in handen kan nemen, brengen meer structuur in je dag, je kan er leren uit de vragen en antwoorden van de lector en medestudenten en je kan meer een samen-gevoel krijgen met je lector en je medestudenten. Volg de lessen dan ook.
Check op Toledo of er lesopnames worden gemaakt en hoe/wanneer ze eventueel worden beschikbaar gemaakt. Dit kan verschillend zijn van opo tot opo. Volg de studietips om ook digitale lesinhouden systematisch te verwerken. Uit ervaring weten we dat wachten tot de blokperiode zelden tot studiesucces leidt.

Doe actief mee aan de vragenuurtjes en seminaries
Vragenuurtjes/seminaries zijn bedoeld om je leerproces te ondersteunen: om geziene leerstof beter te begrijpen, betere leerstrategieën te ontwikkelen. Haal er je voordeel uit door vooraf het nodige te hebben bestudeerd, zoals je lector vraagt.
De opdrachten dienen om je leerstof beter te verwerken en zijn dus geen extra’s. Pak ze grondig op en neem vervolgens actief deel aan de vragenuurtjes en seminaries. Dat veronderstelt dat je goed je studiewerk plant om eventuele vragen te kunnen stellen.
Het heeft voor jou als student en voor de lector weinig meerwaarde als je onvoorbereid aan sessies deelneemt. En je kan nadien niet meer verwachten dat er nog een extra vragensessie wordt georganiseerd. Zie ook punt 4.

Bij vragen: stel ze tijdig volgens de afspraken van je lector
We willen uitstelgedrag vermijden. Hou je leerstof dus consequent bij en stel je vragen voor de deadline die je lector je oplegt. Je mag niet verwachten dat lectoren net vóór of tijdens weekends, vakanties of blok- en examenperiodes nog (dringende) vragen beantwoorden. Mail niet tijdens weekends met je lector. Hij zal dat ook niet doen.

Consulteer de planning op Toledo en consulteer dagelijks je UCLL-mailbox
Lectoren plaatsen de planning van hun opo onder de knop ‘Planning’ op Toledo. Check dagelijks Toledo en je UCLL-mailbox. Lectoren bundelen hun informatie en posten deze systematisch via mededelingen op Toledo. De zeer dringende en noodzakelijke boodschappen zullen ook via e-mail worden verzonden. Zorg dus dat je als een professional in wording je professionele kanalen met de school opvolgt! Gebruik de UCLL-app en mail alleen vanuit je UCLL-mailadres voor je professionele communicatie. Gebruik je UCLL-handtekening met vermelding van je studentennummer.

Ervaar je terugkerende, grote problemen met de manier waarop een opleidingsonderdeel wordt ingericht of de opleiding zaken organiseert, geef er dan tijdig feedback over. We maken samen onze opleiding. Jouw onderbouwde input wordt serieus genomen. Hoe sneller je lector/opleiding weet wat moeilijker voor je werkt, hoe sneller dit kan worden besproken, indien nodig.
Assertief communiceren is een basisvaardigheid voor elke SRW’er. Lectoren en de opleiding staan open voor feedback zo lang je die respectvol brengt en je ook open staat voor het perspectief van de lector en de opleiding.
Aarzel niet om in eerste instantie je lector zelf aan te spreken, eventueel met behulp van de aanspreekpersonen van je klas (als die er zijn) of van andere medestudenten.
Vind je dit moeilijk? Dan kan je onze studentendienst (Annick Desair) of ons participatieanker (Nele Beel) aanspreken. Zij hebben hun kantoor op de 7de verdieping in de A-blok: zij zullen je vraag discreet en met zorg opnemen en je eventueel verwijzen naar de meest geschikte persoon.
Je kan ook de Opleidingsstudentenraad (OSR) rechtstreeks contacteren via
osr.srw.leuven@ucll.be

Wil je situaties melden waarin (mogelijk) sprake is van grensoverschrijdend gedrag
Wil je situaties melden waarin (mogelijk) sprake is van grensoverschrijdend gedrag (van welke aard ook), dan vind je hier alle info. Je kan info melden als slachtoffer, omstaander of persoon die bijdraagt tot grensoverschrijdend gedrag. Je kan een melding doen via de digitale meldknop. Als je wenst, kan je de studentendienst (Annick Desair) of de vertrouwenspersoon aanspreken.