Thema's bachelorprojecten

Het bachelorproject, afgekort als BAP, is een belangrijk onderdeel van een bacheloropleiding waarbij de bachelorstudent zijn creatief onderzoekend vermogen toont. Het is de uitdaging en tevens de unieke gelegenheid om zich gedurende een academiejaar op het vakdomein toe te leggen, en zich vast te bijten in een thema dat de nieuwsgierigheid van de student prikkelt én relevant is voor de beroepspraktijk. 


BAP binnen de opleiding SRW wil een concrete en bruikbare bijdrage leveren aan een actueel en praktijkrelevant probleem (een behoefte, nood of vraag) voor kinderen, jongeren & welzijn. Met de BAP toont de student aan dat relatief autonoom een antwoord te kunnen bieden op een praktijkprobleem.


Het opleidingsonderdeel bachelorproject vormt het integratief sluitstuk van twee leerlijnen: de onderzoekende leerlijn en de leerlijn creativiteit.

Binnen de opleiding zijn er 4 mogelijke aansturingen voor een bachelorproject (BAP). Een BAP kan aangestuurd zijn door:

De vakinhouden en collega’s van de leerlijn, met oog op VODO (en indalen van praktijkonderzoek/illustraties uit werkveld in lessen).

De expertisecentra van UCLL, met oog op samenwerking binnen onderzoek. We kiezen bewust enkel voor samenwerkingen die binnen SRW identiteit passend zijn.

Vragen uit het werkveld, met oog op dienstverlening. Dit type BAPS kunnen zowel nog breed dan wel sturend zijn, en vinden plaats in het betrokken werkveld.

Een voorstel van BAP-begeleiders en/of studenten, ook wel de vrije BAPs genoemd. Ook hier is zich verhouden tot SRW identiteit en leerlijnen vanzelfsprekend. Dit type van BAPS vraagt een bijkomend engagement en mate van zelfsturing.

BAPs 2023-2024

Voor academiejaar 2023-2024 werden, in gesprek tussen de leerlijnen, de expertisecentra en mensen uit het werkveld, onderstaande thema’s weerhouden:


Sociaalpedagogisch

Participatie in de BZJ

Heb je zin om met een spel rond participatie in een leefgroep bijzondere jeugdzorg aan de slag te gaan? Vanuit het praktijkgericht onderzoek (PWO) "Patiëntparticipatie... patiënts as partners in care, partners in crime"  werd een spel (om participatie in kaart te brengen) ontwikkeld en door vertaald naar de bijzondere jeugdzorg. Hier ligt de klemtoon op eigenaarschap van de jongere. Als BAP student zal je dus het bestaand spel mee helpen door ontwikkelen en afstemmen op bijzonder jeugdzorg. Je zal daarna op je stageplaats (en mogelijk nog op een andere locatie) binnen de BZJ mee inzetten op participatie en samen met jongeren en begeleiders op zoek gaan hoe dit concreet vorm kan krijgen door samen het spel te spelen.  De zorgvuldig verzamelde onderzoekdata zullen worden opgenomen in verder onderzoek. 


Je zal werken onder de vleugels van je BAP begeleider én Lies Beunens die als onderzoeker van het onderzoekscentrum Resilient people aan het project verbonden is.


Vereist: student loopt stage in BJZ


Meer weten?

contactpersoon: lies.beunens@ucll.be

Stem bij echtscheiding 

Voice of kids


De bachelorproef kadert binnen het praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek (PWO) The Voice of Kids: het versterken van de stem van het kind in scheidings- en ouderschapsbemiddeling. 


Bij twee op de drie scheidingen in Vlaanderen zijn kinderen betrokken. Het is een gebeurtenis die een enorme impact heeft op het leven van de kinderen, maar waar bij het nemen van beslissingen de kinderen zelden betrokken worden. Waar de kinderrechten wijzen op het spreken met kinderen en hen op een goede manier informeren, is er op dit moment geen regelgeving noch onderbouwde praktijk voor het betrekken van minderjarigen in de alternatieve aanpak van geschillen zoals bemiddeling. Een familiaal bemiddelaar kan fungeren als neutrale derde wanneer scheidende ouders zoeken naar oplossingen en afspraken dienen te maken omtrent hun kinderen. Echter, de stem van kinderen wordt onvoldoende betrokken in de bemiddeling. Hiermee wordt een grote groep kinderen per definitie niet gehoord.


The Voice of Kids wil in samenwerking met kinderen en jongeren (van gescheiden ouders) en professionals een onderbouwd ondersteuningspakket uitwerken waardoor kinderen direct in bemiddeling betrokken worden en de bemiddelaar met hen in gesprek gaat. Dit doel komt voort uit de wens van kinderen en jongeren om minstens het aanbod te krijgen om gehoord te worden/te spreken in een bemiddeling.


De bachelorproeven gekoppeld aan dit project kunnen de volgende focus hebben: sensibilisering van kinderen en jongeren ; arts based research met kinderen en jongeren ; de rol van een JAC, Tejo, GGZ, jeugdwerk, Opgroeien in het bereiken en steunen van kinderen van gescheiden ouders ; sensibilisering van professionals (vb CLB) ; analyse van diepte interviews met jongeren en focusgroepen met professionals ; sensibilisering van ouders.


I.s.m Expertisecentrum Resilient People en de onderzoekers van The Voice of Kids


BAP kan los van stageplaats worden gevoerd. 


Doelgroep is jongeren van 10 tot 25 jaar. (geen kinderopvang en kleuters)


Vereist: student loopt stage op een stageplaats met kinderen/jongeren tussen 10 en 25 jaar.


Meer weten?

contactpersoon: gaelle.hendrickx@ucll.be

Vaders in opvoeding van jonge kinderen

Hoe vaders van jonge kinderen meer in beeld brengen in de opvoeding?

Geboorteverlof: neem het op! 

 

Vaders worden minder aangesproken in de opvoeding, veel materialen richten zich tot moeders. Zo merken we dat geboorteverlof minder wordt opgenomen door vaders. Zeker belangrijk want sinds dit jaar heb je recht op niet 15, maar 20 dagen geboorteverlof. 


Uit onderzoek blijkt dat het opnemen van geboorteverlof cruciaal is om een hechte band op te bouwen met de baby en de pas bevallen partner te ondersteunen. Geboorteverlof heeft een positieve impact op het welzijn van beide ouders en het kind, zowel op korte als lange termijn. 


Er heerst echter nog veel taboe rond geboorteverlof en de betrokkenheid van vaders/mee-ouders in het gezin. Zo nam voor de uitbreiding 10-20% vaders hun geboorteverlof niet of onvolledig op. Er bestaan nog verschillende drempels, zoals een negatieve houding van de werkgever of omgeving, hoge werkdruk, financiële redenen en een gebrek aan informatie. 


Deze bachelorproef heeft als doel om bewustzijn rond het betrekken van vaders van jonge kinderen te verhogen (vb. geboorteverlof te verhogen). Noden en ervaringen van aanstaande en prille papa’s/mee-ouders worden onderzocht en op een creatieve manier vertaald in een sensibilisatiecampagne, zodat deze ouders een stem krijgen bij het brede publiek. 


Vereist: student loopt stage op een stageplaats met baby's, peuters of kleuters


Meer weten?

Interessante links: 


contactpersoon: sarah.vanhaeken@ucll.be

Kinderrechten wereldwijd

Op de site van Unicef lezen we: 'Het Kinderrechtenverdrag is de eerste internationale tekst die kinderen expliciet als rechthebbenden erkent.' In het verdrag staan 54 rechten van/voor kinderen beschreven. 196 landen hebben dit geratificeerd, ook Sri Lanka, Oeganda en Zuid-Afrika. Maar kennen de kinderen hun rechten? Worden deze voldoende bewaakt door hun opvoeders, gemeenschap?

 

Koen Van Mechelen ontwierp een houten reuzen figuur, de Cosmogolem, die in de gemeenschap geplaats wordt om de dialoog rond de kinderrechten levendig te houden. Dit jaar ondersteunen we als SRW de introductie van de Cosmogolem in Sri Lanka. In samenwerking met de ViaVia in Entebbe (Oeganda) komt er één in Oeganda. Misschien kan er ook één in Zuid-Afrika komen?

 

Studenten onderzoeken op welke manier aan kinderrechten educatie kan gewerkt worden door middel van de Cosmogolem. Ze nemen hiervoor de materialen die de studenten van vorig academiejaar in dit kader ontwierpen mee om uit te testen.



Vereiste: de student is een uitwisselingsstudent van Sri Lanka, Oeganda en Zuid-Afrika.


Meer weten?

contactpersoon: an.beghin@ucll.be

Street Smart Learn

De Mobiele School Leuven werkt aan een platform met educatieve programma's om de jeugdwerkers die met de mobiele scholen de straten op gaan te ondersteunen en te versterken bij hun werk. Dat doen ze met innovatieve digitale tools en educatief materiaal, aangepast aan de context van de straat. Je kan al een kijkje gaan nemen op: https://www.street-smart.be/.

 

Vanuit SRW werken we met de docentenploeg aan een 'UCLL-proved label'. We bekijken de modules met een kritisch oog, doen suggesties voor aanvullingen en geven hiaten door. Zijn de modules voor ons 'geslaagd', dan krijgen ze een label: met de goedkeuring van UCLL/SRW. Een volgende stap is zelf bijkomende modules, programma's ontwikkelen. Met jullie BAP kunnen jullie ons hierbij helpen: kritisch kijken wat een JP nodig heeft om op de straat aan de slag te gaan met de mobiele school, aanvullen, extra uitwerken. 


Vereiste: student toont bereidheid tot en expertise in creativiteit.


Meer weten?

contactpersoon: Rob Sweldens via an.beghin@ucll.be

Leerkracht-leerling-relaties

Onderzoekers ontwikkelden in eerder onderzoek materialen om leerkrachten te helpen bij het aangaan van kwaliteitsvolle relaties met leerlingen. Nu zijn ze op zoek naar ondersteuning om dit materiaal meer toegankelijk en bruikbaar te maken. Van theorie naar praktijk: het doorontwikkelen van bestaande materialen met diverse muzische middelen (rijkheid in casuïstiek en vorm) voor het lager onderwijs. Hierbij zal je tegemoet moeten komen aan feedback van docenten en studenten in de educatieve bachelor lager onderwijs (bv. materiaal moet afgestemd zijn op de lagere school context (veel bestaand materiaal focust op kleuters), bv. gesitueerd binnen de Vlaamse schoolcontext (studenten kunnen zich moeilijker verplaatsen in Hollands- en Engelstalige filmpjes)).


Dit project is in samenwerking met KULeuven via Jantine Spilt.


Vereiste: student loopt stage in een lagere school en toont bereidheid tot en expertise in creativiteit.


Meer weten?

contactpersoon: liedewij.borremans@kuleuven.be 

Participatief werken als organisatie

Participatief werken als organisatie, hoe doe je dat?

 

Kinderen en jongeren hebben het recht om te participeren. Ze hebben het recht om gehoord te worden als het gaat om zaken die invloed hebben op hun leven. Hun mening telt. Hiervoor moeten kinderen en jongeren voldoende informatie krijgen, anders is het moeilijk om een mening te vormen.


Het recht op participatie hangt sterk samen met het belang van het kind. Zonder rekening te houden met de mening en wensen van kinderen, is het moeilijk om daadwerkelijk beslissingen te nemen in zijn of haar belang. 
Participatie is, naast een recht, ook een belangrijke doelstelling in de jeugdhulp. Het betekent dat kinderen en jongeren kunnen deelnemen aan en meebeslissen over de jeugdhulp.


Veel organisaties die met kinderen en jongeren werken willen graag participatief werken. Dit is mogelijk wanneer de organisatie hierop inspeelt en voorwaarden scheppen. Maar hoe doe je dat concreet als organisatie? Samen brengen we in kaart hoe participatief je organisatie momenteel is en waar er concrete groeikansen liggen voor participatie.

 

Vereist: de werking werkt rechtstreeks met kinderen of jongeren.


Meer weten?

contactpersoon: eva.brattinga@ucll.be

Ouderschap ondersteunen, hoe doe je dat?

Hoewel ouders in Vlaanderen de opvoeding van hun kind overwegend positief ervaren, geeft ook een derde aan dat het ouderschap moeilijker is dan gedacht. Dat blijkt uit de gezinsenquête van het departement Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.

Uit de bevraging blijkt dat veel ouders dezelfde moeilijkheden ervaren, aldus het Agentschap Opgroeien: enerzijds in het consequent zijn en grenzen stellen, anderzijds bi de vragen en noden van hun kinderen juist beantwoorden en ondersteunen.

 

Ouders zijn meestal de primaire opvoeders. Wanneer je als jeugdprofessional of organisatie met kinderen en jongeren werkt, werk je vanzelfsprekend ook samen met ouders. Diverse elementen kunnen ouders in hun ouderschap onder druk zetten:

  • In welke mate en wanneer ervaren ouders de jeugdprofessionals en organisatie als ondersteunend in hun ouderschap? Op welke aspecten van hun ouderschap voelen ze zich door hen (h)erkend?
  • Wat doet de transitieleeftijd (12-25j) met ouderschap? Hoe beleven ouders hun ouderschap met kinderen in transitieleeftijd? En hoe kunnen we als jeugdprofessional en organisaties ondersteunend zijn in dit ouderschap?

 

Meer weten?

contactpersoon:  Eva.Brattinga@ucll.be


Vereiste: via de stageplaats in contact kunnen staan met ouders van de doelgroep waarvoor men kiest.

 

  • Wat doet een diagnose, beperking of hulpverleningstraject met ouderschap? Hoe beleven ouders hun ouderschap wanneer hun kind in begeleiding is? En is er een spanningsveld tussen hoe jeugdprofessionals en ouders naar deze diagnose, beperking of hulpverleningstraject kijken? En hoe kunnen we als jeugdprofessional en organisaties ondersteunend zijn in dit ouderschap ?

 

Meer weten?

contactpersoon: Barbara.verbeek@uclll.be

 

Vereiste: via de stageplaats in contact kunnen staan met ouders van de doelgroep waarvoor men kiest.

Wat kan het alledaagse van opvoeding betekenen voor ons als jeugdprofessional?

Haal je eens voor de geest welk gerecht je als kind voorgeschoteld kreeg wanneer het feest was, of en hoe je op reis ging, wat er gebeurde net voor het slapengaan.


Heel wat pedagogen stellen dat opvoeden gebeurt in het leven van alledag. Opvoeden is niet datgene dat opvoeders nog ‘extra’ ondernemen met hun kinderen ‘na’ of bovenop, het ‘voeden’. Opvoeders zijn vanzelfsprekend voortdurend “bezig” met op te voeden: in hun dagelijkse spreken en handelen tonen ze aan hun kinderen wie ze zijn, wie ze voor kinderen willen zijn, voor welke wereld ze staan, welke waarden en normen ze willen doorgeven. Vanuit de orthopedagogie is het duidelijk dat het alledaagse ook bij meer uitdagende opvoedingssituaties van tel blijft. In samen leven (samen eten, samen spelen, samen vieren) zit de kracht van opvoeding, en mogelijk ook net de sterkte van de SRW’er!


Graag willen we met dit praktijkonderzoek maar zicht krijgen op wat we doen wanneer we opvoeden in het alledaagse. Van daaruit willen we samen kijken wat dit betekent voor ons als jeugdprofessional.

  • Wat zijn voor kinderen en hun ouders relevante/betekenisvolle objecten, momenten, tradities, rituelen en plaatsen in het alledaagse opvoeden, zowel in gezin (en/of in de leefgroep), op school, in de vrije tijd?
  • Hoe creëren organisaties en instellingen ruimte voor het alledaagse in opvoeden? Op welke manier krijgt eten, slapen, vieren,… voor kinderen en jongeren vorm binnen de organisatie? Ook hier is specifieke aandacht voor gewoontes, rituelen en tradities én de impact van wisselende opvoeders.
  • Hoe wordt opvoeden in het alledaagse getoond in de media? Instagram en andere social media accounts over opvoeden rijzen als paddenstoelen uit de grond. Wat tonen zij ons over het alledaagse in opvoeden? Wat komt in beeld en wat blijft daarbuiten? En wat zegt ons dit over de manier waarop er in onze hedendaagse maatschappij naar opvoeding gekeken wordt? 

 

Meer weten?

contactpersoon:  eva.brattinga@ucll.be

Vrije keuze

Vanuit stageplaats OF jezelf als student


Criteria voor het voorstel:

  • Pedagogische insteek mbt opvoeding en opvoedingsrelatie
  • Te verlinken aan praktijk als jeugdprofessional (tewerkstelling en profiel)
  • Duidelijk geformuleerd praktijkprobleem
  • Praktijksetting bereid tot medewerking
  • Te verlinken aan de opleiding (zou kunnen landen in een specifiek opleidingsonderdeel)


Verwacht engagement door student:

  • Insturen voorbereiding: basisbronnen en korte schets naar Eva.Brattinga@ucll.be
  • In overleg met werkveld (contactgegevens vermelden)

Communicatie

BABO: bereiken van doelgroep binnen onderwijs en hulpverleningslandschap 

Binnen expertisecentrum Resilient Reople van UCLL ontwikkelden we een aanpak in de preventie en zorg van intrafamiliaal geweld. 1 op de 4 kinderen komt in aanraking met een of meerdere vormen van geweld in het gezin, door ruzies, (v)echtscheiding, partnergeweld, overmatig straffen, onmacht van de ouders... Dit laat voor elk kind sporen na, ook als ze enkel getuige zijn. Bij jonge kinderen (3-8j) missen we regelmatig de signalen van intrafamiliaal geweld. Vaak omdat we niet weten hoe we met jonge kinderen over dit thema kunnen spreken en omdat jonge kinderen weinig taal hebben om te verwoorden wat er in hen omgaat. In 2020 bracht UCLL de Babo-box uit, een methodiek om geweld in het gezin bespreekbaar te maken met jonge kinderen (zie www.ucll.babo) . De box is gericht op professionals in hulpverlening en onderwijs. De signalen die we krijgen van beide sectoren over het gebruik van de Babo-box zijn erg positief. We wensen de Babo-box verder te verspreiden in het Vlaamse hulpverlenings- en onderwijslandschap. Welkom om hier via jouw BAP mee jouw schouders onder te zetten! 

 

Onderzoeksvragen:

  • Op welke manier kan men de Babo-box verspreiden in het onderwijslandschap?
  • Op welke manier kan men de Babo-box verspreiden in het hulpverleningslandschap?
  • Via welke partners verloopt de bekendmaking van de Babo-box het best voor onderwijs? 
  • Via welke partners verloopt de bekendmaking van de Babo-box het best binnen de hulpverlening?

 

Praktijkcontext:

Kleuter- en lager onderwijs (regulier en buitengewoon onderwijs)

Hulpverlening bij jonge gezinnen 


Vereiste: student loopt stage in het onderwijs of hulpverlening


Meer weten?

contactpersoon: anneleen.roelandts@ucll.be

Groepsdynamica in onze leefgroep? 

Groepsdynamica … fijn!! Maar ook even bruikbaar voor onze doelgroep? 


Theorie van groepsdynamica is voornamelijk ontstaan uit onderzoek binnen taakgroepen van profit-organisaties. Kunnen we bevindingen uit dergelijke contexten naadloos overzetten naar het begeleiden van onze groepen van kinderen en jongeren binnen onderwijs, jeugdhulp en vrije tijd? En hoe kleurt de eigenheid van elk van onze doelgroepen de toepasbaarheid van groepsdynamica? 


  • Welke actietheorieën schuilen achter het on/bewust handelen van jeugdprofessionals in het begeleiden van hun groep? Kunnen ze deze actietheorie verbinden met een groepsdynamische theorie? Hoe afgestemd op hun doelgroep en werking ervaren ze deze theorie? 
  • Welke theorie over groepsdynamica ervaren jeugdprofessionals als correct en zodanig bruikbaar? Welke theorie ervaren ze echter als niet afgestemd op hun doelgroep en werking? Waar ervaren ze een nood naar onderzoek om tot meer bruikbare groepsdynamische kaders te komen? 


Doel: theorieën over groepsdynamica toepasbaarder maken voor de praktijk van elke jeugdprofessional.


Vereiste: student loopt stage in een leefgroep


Meer weten?

contactpersoon: joris.piot@ucll.be 

Laagdrempelig communiceren in CLB's

Vrij CLB Brabant Oost wil alle leerlingen en ouders bereiken. Informatie over hun werking moet voor alle doelgroepen helder, toegankelijk en drempelverlagend zijn. Zij willen hun huidige communicatiematerialen en – kanalen aftoetsen bij hun doelgroepen. Hiervoor kunnen ze jouw hulp gebruiken!


  • Welk kanaal bereikt een welke doelgroepen? Hebben ze zelf andere suggesties? Hoe kunnen ze best bereikt worden?
  • Welk kanaal ervaren zij als het meest efficiënt voor welk soort informatie?
  • Wanneer is de inhoud van de boodschap voor hen duidelijk?
  • Welke vorm van informatie spreekt hen aan?
  • Welke inhoud willen ze terug kunnen vinden op de website en welke via sociale media?
  • ...


Om deze zaken te weten te komen bevraag je (kwetsbare) ouders en leerlingen via gesprekken in focusgroepen. Je bereidt dit interview voor (ook praktisch), neemt het af en verwerkt de gegevens op zo’n manier dat conclusies hun communicatiebeleid richting kunnen geven.


Met de suggesties en inzichten die je verkregen hebt uit de gesprekken ga je creatief aan de slag. Zo kan je bijvoorbeeld tijdens het gesprek merken dat de inhoud van bepaalde folders, brieven, … niet zo duidelijk is en herwerk je deze inhoud zodat deze toegankelijker wordt. Of je maakt enkele posts of reels voor Instagram in hun huisstijl over een onderwerp dat de doelgroep aanspreekt. Of je maakt een geheugensteun voor medewerkers met aandachtspunten voor laagdrempelige communicatie. Of …


Vereist: werkzaam in onderwijs of aan de slag met kwetsbare doelgroepen

 

Meer weten?

contactpersoon: els.dejonghe@vrijclbbro.be

Vrije keuze

Vanuit stageplaats OF jezelf als student


Criteria voor het voorstel:

  • Pedagogische insteek mbt opvoeding en opvoedingsrelatie
  • Te verlinken aan praktijk als jeugdprofessional (tewerkstelling en profiel)
  • Duidelijk geformuleerd praktijkprobleem
  • Praktijksetting bereid tot medewerking
  • Te verlinken aan de opleiding (zou kunnen landen in een specifiek opleidingsonderdeel)


Verwacht engagement door student:

  • Insturen voorbereiding: basisbronnen en korte schets naar Eva.Brattinga@ucll.be
  • In overleg met werkveld (contactgegevens vermelden)

Onderzoekend vermogen

ABR effectmeting in bijzonder jeugdzorg 

Organisaties voor bijzondere jeugdzorg erkennen het belang van ‘meten’. Zij willen graag weten in welke mate hun interventies “effectief” zijn en doelstellingen bereikt worden. Dit kan deels in cijfers gevat worden, maar deze dekken de lading vaak niet volledig. Er is bijkomend nood aan en interesse in een creatieve, kunstmatige benadering aanvullend op deze cijfers, met aandacht voor inhoudelijke feiten, context en mechanismen doorheen een begeleidingstraject.


In dit onderzoek gaan we op zoek naar hoe effecten in organisaties binnen bijzondere jeugdzorg op een creatieve manier kunnen gemeten worden. De stem van jongeren, gezinnen en professionals in deze sector is cruciaal in deze effectmeting en zal aan de hand van arts-based methodieken (vb. photovoice, beeld, muziek, poëzie, …) in kaart gebracht worden.


een project ism resilient people


Vereiste: student loopt stage in een organisatie bijzondere jeugdzorg.


Meer weten?

contactpersoon: evi.verdonck@ucll.be

Vrije keuze

Vanuit stageplaats OF jezelf als student


Criteria voor het voorstel:

  • Pedagogische insteek mbt opvoeding en opvoedingsrelatie
  • Te verlinken aan praktijk als jeugdprofessional (tewerkstelling en profiel)
  • Duidelijk geformuleerd praktijkprobleem
  • Praktijksetting bereid tot medewerking
  • Te verlinken aan de opleiding (zou kunnen landen in een specifiek opleidingsonderdeel)


Verwacht engagement door student:

  • Insturen voorbereiding: basisbronnen en korte schets naar Eva.Brattinga@ucll.be
  • In overleg met werkveld (contactgegevens vermelden)

Sociale inclusie & diversiteit

Opvoedings-ondersteuning bij gezinnen in migratie

Hoe bied je gezinsondersteuning aan bij gezinnen met een migratieachtergrond op een inclusieve manier (kan je hun opvoedingsvisie verzoenen met de waarden en normen in deze samenleving?)

(Bron: Gezinnen na migratie, Dirk Geldof, 2022)


Vereiste: doelgroep is aanwezig in de stagecontext van de student


Meer weten?

contactpersoon: femke.swalus@ucll.be

Inclusief school maken

Inclusief school maken

  • Hoe kan racisme in een onderwijscontext (lagere school) bespreekbaar worden gemaakt bij de leerlingen en welke tools kan het onderwijspersoneel gebruiken om uitsluiting obv huidskleur tegen te gaan. (Racisme, stop de pijn, Naima Charkaoui, 2022)
  • Hoe kan inclusief, genderbewust opvoeden binnen een schoolcontext jongeren ondersteunen in hun genderontwikkeling? (Bron: Toolkit gender in het secundair onderwijs van vzw RosaS.)


Vereiste: student loopt stage in het onderwijs.


Meer weten?

contactpersoon: femke.swalus@ucll.be

NBMV

Niet- Begeleide Minderjarige Vluchtelingen:

  • Contextgerichte begeleiding van NBMV; hoe kan men contextgericht werken met niet-begeleide minderjarigen, waarbij er vaak grote fysieke afstand is tussen de jongere en diens context.
  • Hoe voorbereiden op meerderjarigheid wanneer er nog geen duurzame oplossing is.


Vereiste: student werkt in zijn/haar stage met niet-begeleide minderjarige vluchtelingen.


Meer weten?

contactpersoon: femke.swalus@ucll.be

Kloven (kennis, kracht, gevoel,..) tussen een JP en opvoedingssysteem

Hoe breng je de kloven in kaart en welke tools zijn helpend om deze te overbruggen? 


Participatie en inclusie: Hoe breng je de kloven in kaart tussen hulpverleners en cliënten/cliëntsystemen en welke tools zijn helpend om deze te overbruggen? 


Meer weten?

contactpersoon: femke.swalus@ucll.be

Vrije keuze

Vanuit stageplaats OF jezelf als student


Criteria voor het voorstel:

  • Pedagogische insteek mbt opvoeding en opvoedingsrelatie
  • Te verlinken aan praktijk als jeugdprofessional (tewerkstelling en profiel)
  • Duidelijk geformuleerd praktijkprobleem
  • Praktijksetting bereid tot medewerking
  • Te verlinken aan de opleiding (zou kunnen landen in een specifiek opleidingsonderdeel)


Verwacht engagement door student:

  • Insturen voorbereiding: basisbronnen en korte schets naar Eva.Brattinga@ucll.be
  • In overleg met werkveld (contactgegevens vermelden)

Beroepspraktijk

Verbindend

We willen als opleiding zicht krijgen op de invulling van het begrip ‘verbindend’ in het werkveld bij een niet-evidente, maar erg actuele doelgroep (vb. anderstalige ouders, kansarme ouders, vluchtelingen, etc.).



De basisbron voor dit onderzoeksproject (gebaseerd op onze inschatting) is: 
Baart, A. (2004). Een theorie van de presentie. Den Haag: Boom Lemma uitgevers.


In het project kan ook nog een keuze worden gemaakt voor deelelementen, bv. meerzijdige partijdigheid, empathie…in dat geval zijn er zeker nog andere interessante bronnen

  • Rogers, C.R. (1989). Mens worden. Utrecht: Bijleveld.
  • Savenije, A., van Lawick, M.J., Reijmers, E.T.M. (red) .(2014). Handboek systeemtherapie. Amsterdam: Boom.


Meer weten?

contactpersoon: mies.vandenkieboom@ucll.be en inge.bijnens@ucll.be

Onderbouwd: je laat je in je handelen leiden door reflectie

We willen als opleiding zicht krijgen op hoe het werkveld intentioneel aan de slag gaat met reflectie. We leggen de nadruk uitdrukkelijk op de houding: de reflex om stil te staan bij factoren op micro-, meso- en macroniveau die een invloed hebben op het eigen professioneel gedrag. Tijdens dit project willen we onderzoeken op welke manier het houdingselement 'onderbouwd; je laat je leiden door reflectie' (venster en spiegel) expliciete aandacht krijgt in het werkveld. Daarbij willen we ook nagaan welke suggesties we hierin kunnen formuleren om de houding vanuit onze opleiding te stimuleren en welke good practices uit het werkveld inspirerend kunnen zijn voor de opleiding SRW.

We merken onder ander dat:

  • studenten geneigd zijn om sterk in te zetten op reflectie op microniveau (in de spiegel kijken) en willen graag zien hoe we het werkveld kunnen meekrijgen in het kijken naar meso- en macrofactoren bij alle betrokken partijen (door het venster kijken)
  • studenten in hun traject BP in het werkveld hierin niet altijd even goed worden ondersteund/gestimuleerd.
  • het thema ook leeft in de verschillende leerlijnen van onze opleiding

De doelgroep binnen dit onderzoek kan zeer uiteenlopend zijn. Mogelijks kunnen studenten gegroepeerd worden per sector; VAPH, BJZ… 


De basisbronnen voor dit onderzoek zijn:

  • Geenen, M.J. (2017); Leren van je ervaringen als sociale professional. Bussum: Bussum uitgeverij.
  • Hoonhout, M., Van Luijk, D. & Duijnker, A. (2020). Professioneel reflecteren: werkervaringen omzetten in beter handelen. Amsterdam: Boom uitgevers.


Meer weten?

contactpersoon: mies.vandenkieboom@ucll.be en inge.bijnens@ucll.be

Onderbouwd: je laat je in je handelen leiden door de methodisch-agogische cyclus

We willen als opleiding illustraties verkrijgen van toepassing van methodisch-agogisch werken en voorzieningen die een sterk uiteenlopende visie aanhalen (educere-educare). Daartoe willen we onderzoeken  hoe 'doelen stellen' als onderdeel van de methodisch-agogische cyclus concreet gestalte krijgt in functie van de visie van de organisatie (educere-educare). Dit project is gericht op jongeren binnen voorzieningen bijzondere jeugdzorg.


De basisbronnen voor dit onderzoek zijn: basistekst educere-educare opleiding SRW, visieteksten voorzieningen, verdieping in institutionele pedagogiek , handelingsgericht werken (cf COS1)


Vereiste: de student loopt stage binnen de bijzondere jeugdzorg


Meer weten?

contactpersoon: mies.vandenkieboom@ucll.be en inge.bijnens@ucll.be

 Integer: je streeft ernaar het goede te doen (normatieve professionaliteit)

We willen als opleiding het begrip normatieve professionaliteit verhelderen voor onze studenten. Dit willen we doen door het verzamelen van vraagstukken inzake normatieve professionaliteit bv.

  • ethische dilemma's
  • het bestaan van of de nood aan protocollen
  • welke waarden en normen bepalend zijn voor een organisatie en hoe wordt dit bepaald (door wie of wat worden bepaalde keuzes gemaakt? Is dat door visie, diensthoofd, raad van bestuur,... en op basis van wat dan?)
  • hoe er wordt omgegaan met de grijze zone (discretionaire ruimte) in een organisatie


Het onderzoeksproject is gericht op het werkveld van de SRW'er. De sector wordt verder gespecifieerd.


De basisbronnen bij dit onderzoek zijn:

  • Van Dalen, W. (2021). Ethiek de basis. Morele competenties en normatieve professionaliteit. Groningen: Noordhoff.
  • Masschelein, J. (2018). De lichtheid van het opvoeden. Leuven: Lannoocampus.
  • Wevers, C. (2018). Kan ik daar wat aan doen? Bussum: uitgeverij Coutinho.
  • De Brabander, R. (2019). Van gedachten wisselen. Bussum: uitgeverij Coutinho.
  • https://www.boom.nl/hoger-onderwijs/onderwijs-en-opvoeding/100-7595_Kritisch-denken-over-goed-en-slecht 


Meer weten?

contactpersoon: mies.vandenkieboom@ucll.be en inge.bijnens@ucll.be

Vrije keuze

Vanuit stageplaats OF jezelf als student


Criteria voor het voorstel:

  • Pedagogische insteek mbt opvoeding en opvoedingsrelatie
  • Te verlinken aan praktijk als jeugdprofessional (tewerkstelling en profiel)
  • Duidelijk geformuleerd praktijkprobleem
  • Praktijksetting bereid tot medewerking
  • Te verlinken aan de opleiding (zou kunnen landen in een specifiek opleidingsonderdeel)


Verwacht engagement door student:

  • Insturen voorbereiding: basisbronnen en korte schets naar Eva.Brattinga@ucll.be
  • In overleg met werkveld (contactgegevens vermelden)

Creativiteit

Weerstand bij jongeren/begeleiders creatieve processen.

Onderzoeksvraag: Hoe als JP weerstand van begeleiders en Kinderen/jongeren tegen creatieve processen overwinnen? 


Vereiste voor student: bereidheid tot creatieve insteek.


Meer weten?

contactpersoon: ilse.nassen@ucll.be

Muziek in begeleiding 

Onderzoeksvraag: Hoe kan de muziek (of andere kunstvorm) die jongeren graag horen een element worden in de dagdagelijkse begeleiding van jongeren door de JP?


Vereiste voor student: bereidheid tot creatieve insteek.


Meer weten?

contactpersoon: ilse.nassen@ucll.be

Vrije keuze

Vanuit stageplaats OF jezelf als student


Criteria voor het voorstel:

  • Pedagogische insteek mbt opvoeding en opvoedingsrelatie
  • Te verlinken aan praktijk als jeugdprofessional (tewerkstelling en profiel)
  • Duidelijk geformuleerd praktijkprobleem
  • Praktijksetting bereid tot medewerking
  • Te verlinken aan de opleiding (zou kunnen landen in een specifiek opleidingsonderdeel)


Verwacht engagement door student:

  • Insturen voorbereiding: basisbronnen en korte schets naar Eva.Brattinga@ucll.be
  • In overleg met werkveld (contactgegevens vermelden)

Contacteer ons

Wil je meer weten over een bestaand thema (vanuit de leerlijn of een bestaand project/samenwerking)? Heb je zelf een voorstel dat je graag wil aftoetsen? Aarzel niet, en contacteer ons via onderstaand formulier!

Voorstel bachelorproject