BijLeren En Netwerken Tussendoor in SRW

Stap met een klik in één van onze (gast)colleges binnen, neem deel aan een netwerkmoment on campus, bestudeer ons online materiaal en samenwerkingsprojecten. Ons aanbod aan jou vanuit de opleiding Sociale ReadaptatieWetenschappen (SRW) in UCLL

Wil je via mail op de hoogte gehouden worden van onze tweemaandelijkse blents in SRW?

Teken dan snel in op onze mailinglijst en ontvang tweemaandelijks een bericht met ons aanbod blents.

Ik wil mij inschrijven voor de mailinglijst

Neem een kijkje bij onze 5 soorten BLENTs

Vormingsaanbod

Mis ze niet, onze streams van pedagogische thema's

Na de paasvakantie vinden de laatste streams van pedagogische thema's plaats. Het zijn er 4 die je niet wil missen. Neem snel een kijkje en schrijf je in.

Beeld van een gezin in het gezinsbeleid – Gianni Loosveldt (Kenniscentrum Gezinswetenschappen Odisee)

Wordt een gezin nog wel gezien als “de natuurlijke en fundamentele groepseenheid van de maatschappij”, zoals bepaald in de Universele Verklaring voor de Rechten van de Mens? In zijn lezing schetst Gianni Loosveldt verschillende beelden van gezinnen die blijken uit het gezinsbeleid. Achter elk van deze beelden zitten beleidsintenties, maatregelen en/of regelgeving. Neutraal zijn ze allerminst.

Hoe kijkt de Vlaamse en federale overheid naar gezinnen? We treffen onder meer het zorgende gezin, het gezin met zorgen, het te responsabiliseren gezin en het voormalige gezin aan. Doet de blik van overheden recht aan de verschillende gezinsvormen of steunt het gezinsbeleid eigenlijk nog in hoofdzaak op het kerngezin? 

‘Beeld van een gezin’ verwijst ook naar de verwachtingen die worden gesteld aan gezinnen (het voorbeeldige gezin). In hoeverre staat het gezinsbeleid in functie van de doelstelling om de werkzaamheidsgraad van mannen én vrouwen verder op te trekken? Wil het gezinsbeleid wegen op genderverhoudingen binnen gezinnen? En welke eisen stellen de Eerste 1.000 Dagen in het beleid aan ouderschap? 

Aan de vooravond van de parlementsverkiezingen worden voorafnames gedaan op het gezinsbeleid van de komende legislatuur. Liggen deze in het verlengde van eerdere beleidskeuzes of nog, versterken deze de bestaande beelden van gezinnen in het beleid?

Ik wil deelnemen

Gianni Loosveldt is onderzoeker gezinsbeleid aan het Kenniscentrum Gezinswetenschappen van Odisee Hogeschool. Hij is tevens docent jeugdhulpverleningsrecht aan de bacheloropleidingen Gezinswetenschappen en Orthopedagogie van Odisee Hogeschool. Daarnaast is hij bestuurder bij VZW Cliëntenforum, een netwerkorganisatie voor cliëntenorganisaties in de jeugdhulp, en bij VZW Blij Leven, een organisatie voor bijzondere jeugdzorg. 

Let children's rights be one of the pillars upon which we build our society – Caroline Vrijens (Flemish Children's Rights Commissioner) 

Caroline Vrijens will explain in her lecture what the Children's Rights Commissioner’s Office does, what the major challenges are in Flanders regarding children's rights, and what recommendations exist for policy to address these challenges. The Children's Rights Commissioner’s Office receives numerous reports and complaints each year about children and young people facing problems at school, in facilities, during leisure time, or at home, which also infringe upon their rights. The Children's Rights Commissioner’s Office informs individuals, conducts investigations, provides advice, occasionally mediates, and communicates structural issues to the Parliament and Government so that policymakers, from their positions, can address these problems today and in the future. The Children's Rights Commissioner’s Office ensures compliance with children's rights in Flanders and advocates for the interests and rights of children and young people.

 

“Children are not the people of tomorrow, but people today. They are entitled to be taken seriously. They have a right to be treated by adults with tenderness and respect, as equals. They should be allowed to grow into whoever they were meant to be - The unknown person inside each of them is the hope for the future.” (Janusz Korczak, 1878-1942)

Ik wil deelnemen

Caroline Vrijens holds a law degree specializing in International and European Law. Additionally, she completed a postgraduate program in Social Profit and Public Management. For the past 3 years, Caroline worked for an international NGO as an advocacy expert focusing on children in youth care. During this time, she authored the report 'Ordinary children in an extraordinary situation' (SOS Kinderdorpen, March 2017). She led the Leaving Care campaign and developed an innovative project aimed at further deinstitutionalizing youth care in Flanders. From 2007 till 2014, she worked as a policy officer within the Flemish government, contributing to the implementation of Integrated Youth Care and focusing on children and young people's participation and children's rights. Caroline Vrijens has been the Flemish Children's Rights Commissioner since August 1, 2019.

Multi-, inter- en transdisciplinair samenwerken in de jeugdhulp – Candice De Windt (Vlaams Zorgambassadeur)

In deze lezing onderzoekt Zorg- en welzijnsambassadeur Candice De Windt de nuances van multi-, inter- en transdisciplinaire samenwerking in de wereld van zorg en welzijn. Nu de noodzaak van samenwerking onder professionals steeds duidelijker wordt, werken diverse teams, bestaande uit experts uit verschillende disciplines, gezamenlijk aan het realiseren van organisatiedoelen. Deze presentatie gaat dieper in op de precieze betekenissen van multi-, inter- en transdisciplinaire samenwerking en benadrukt het belang ervan. 



Mevrouw De Windt behandelt cruciale vragen rondom deze samenwerkingsaanpak, zoals waarom het essentieel is, de voorwaarden voor succesvol teamwork, beschikbare faciliterende methoden en de inherente uitdagingen. Neem deel aan deze gastlezing voor een uitgebreide verkenning van de complexiteiten van samenwerkingspraktijken in zorg en welzijn. 

Ik wil deelnemen

Candice De Windt studeerde verpleegkunde en behaalde een master Verpleegwetenschappen. 

Ze was actief in de zorgsector en in het hoger onderwijs, eerst als lector en later als directeur gezondheidszorg en directeur onderwijs & onderzoek. Sinds 1 maart 2022 is ze de Vlaamse zorg- en welzijnsambassadeur. 

Maatschappelijke blik op kinderen en jongeren met een beperking – Filip Morisse (UGent)

De emotionele ontwikkeling van personen met een beperking wordt algemeen aanvaard als zowel oorzaak als verklaring van gedragsproblemen en psychiatrische stoornissen bij personen met een beperking. Minder gekend is dat we als ondersteuners en omgeving dikwijls zelf onbewust bijdragen aan deze problemen, of op zijn minst de problemen in stand houden. 

Ik wil deelnemen

Filip Morisse,  Ph D is als orthopedagoog verbonden aan het P.C. Dr. Guislain (Gent): hij is er coördinator strategisch beleid voor de doelgroep dubbeldiagnose en lid van het outreachteam van De Steiger. Daarnaast is hij gastprofessor aan de Vakgroep Orthopedagogiek Universiteit Gent. Hij heeft meer dan 30 jaar ervaring in diagnostiek, behandeling en ondersteuning van personen met een verstandelijke beperking met geestelijke gezondheidsproblemen en geeft consult/advies en opleiding/vorming in diverse voorzieningen en diensten in Vlaanderen en Nederland. Hij is stichtend lid van NEED (Network of Europeans on Emotional Development) en Vice-President van de European Association for Mental Health in Intellectual Disability (EAMHID). 

Studie- en samenwerkingsdag

Nieuw in ons aanbod: de studie- en samenwerkingsdag. Een dag waarop we onze SRW expertise delen in enkele vormingen en ook de kans hebben om uit te wisselen. De ultieme kans dus voor jou en je collega's om erbij te zijn. De concrete invulling communiceren we nog, maar om de agenda's alvast vrij te houden... Onze save the date. Dus noteer alvast 10 september in je agenda voor een dag die je niet mag missen.

Artikels en onderzoek

Onderzoek naar de basishouding van een jeugdprofessional

Heb je al gehoord van ons nieuwe onderzoek? Een onderzoek waarvoor we jou nodig hebben? 

In de opleiding Sociale Readaptatiewetenschappen (SRW) zijn we voortdurend bezig met het afstemmen van ons onderwijs op het werkveld zodat we jullie startklare, sterke collega's kunnen bieden. Ons nieuwe onderzoek is ook een stap die we belangrijk vinden om ervoor te zorgen dat onze opleiding aansluit bij wat er later van onze studenten verwacht wordt in de praktijk als jullie collega's.

Welke elementen van kennis, attitude en vaardigheden vormen de kern van een goede jeugdprofessional? Dat is de centrale vraag die we jeugdprofessionals uit de praktijk willen voorleggen om hier als opleiding nog meer op in te kunnen zetten. We willen zeer graag jouw visie hierover horen.


Onze eerstejaarsstudenten zijn reeds volop aan de slag met dit onderzoek. Zij hebben de opdracht gekregen om, via een (online) interview, een jeugdprofessional uit de praktijk te bevragen over deze basishouding. We zijn nog op zoek naar professionals die willen mee werken. Zie jij het zitten om in de maanden april-mei ergens 30 minuten tijd te maken om jouw visie te geven over welke elementen cruciaal zijn in de basishouding van een jeugdprofessional?

Laat dan je contactgegevens achter via deze link: https://forms.office.com/e/xdMQx7uPHR . Jouw gegevens worden aan een eerstejaarsstudent bezorgd, die jou verder contacteert om af te spreken voor het interview. Je mag deze oproep zeker ook verder verspreiden in je team, iedereen in een pedagogisch begeleidende functie met kinderen en jongeren is welkom om deel te nemen!

Geluiden uit SRW

BAP-beurs op 24 mei tussen 13u en 16u

Op vrijdag 24 mei 2024  tussen 13u en 16u organiseren de derdejaars Sociale Readaptatiewetenschappen op de campus Sociale School een beurs rond hun bachelorproef.


Op deze beurs presenteren zij op een interactieve en prikkelende manier het onderzoek waar zij gedurende het hele academiejaar aan gewerkt hebben. In groepjes rond praktijkrelevante thema’s (bvb. diversiteitsensitief werken, actueel opvoederschap, beroepshouding van een jeugdprofessional, …) gingen ze aan de slag met het uitvoeren van een praktijkgericht onderzoek, waarvan ze de resultaten neerschreven in een artikel. In een tweede fase gingen ze, op basis van de resultaten van hun onderzoek, aan de slag met het maken van een ontwerp voor de praktijk.


De resultaten van dit hele proces zij heel graag met u. In een brede waaier van beursstandjes zal u bondige, praktijkgerichte artikels per thema kunnen inkijken. Daarnaast staan ook de ontwerpen die op basis van dit onderzoek ontwikkeld zijn centraal.

Een greep uit het aanbod:

  • Een spel voor kwetsbare moeders om in relatie te treden met hun jonge kind.
  • Een werkvorm voor jongeren en hun begeleiders om hun ervaren emoties op een creatieve manier visueel weer te geven.
  • Een bewegingsprogramma voor mensen met NAH in een groene omgeving.
  • Een ontwerp van een rustruimte om de relatie leerkracht-leerling te bevorderen.


Dit en nog veel meer interessant, praktijkgericht onderzoek rond de thema’s komt aan bod. U bent van harte uitgenodigd om een kijkje te komen nemen en u te laten onderdompelen in de creatieve presentaties van onze studenten. Inschrijven voor deze beurs kan via onderstaande link:

Klik hier om je in te schrijven

Heel graag tot dan!


Het docententeam bachelorproef en alle derderjaarsstudenten SRW

Service learning, nieuw opleidingsonderdeel (OPO) vanaf dit jaar

Dit academiejaar biedt SRW de studenten het keuzevak “maatschappelijk engagement” aan.

In ’t kort: Studenten reflecteren en leren naar aanleiding van hun maatschappelijk engagement over zichzelf als persoon, de opleiding-specifieke expertise en over de maatschappij.

Door met een groep van studenten - interdisciplinair – te werken, kan er samenwerkend geleerd worden – zelfs over opleiding-specifieke expertises heen.

 

Hieronder enkele woorden van onze studenten over hun ervaringen m.b.t. hun maatschappelijk engagement in Erat vzw en in het Leuvense Tejo-huis:

 

“Voor mij was dit OPO de ideale manier om de theorie te linken aan de praktijk. We zijn op een laagdrempelige manier in contact kunnen komen met een doelgroep en het werkveld waarin we later terecht kunnen komen. Dankzij deze ervaring heb ik kunnen werken aan mijn beroepshouding en competenties die van pas kunnen komen in mijn toekomstige carrière.”

 

“Ik vind het vak op een fijne manier ingericht. Je hoeft niet énkel te luisteren, maar kan ook dingen doen (vb. mee een workshop geven in scholen). Het is een kleine groep, waardoor de drempel ook lager ligt om te communiceren met elkaar. Het is makkelijker om mijn mening te delen. Ik heb het gevoel dat ik iets nuttig kan doen voor anderen via die keuzevak (vb. info doorgeven aan leerlingen, iets wat hun misschien later kan helpen). Het voelt minder aan als een les. Eerder als het opdoen van ervaringen, op een veel persoonlijkere manier.“

 

“Qua ervaring rond service learning wil ik meegeven dat het fijn is om in een organisatie te staan die te maken heeft met SRW en dat het fijn is dat we wat vrij zijn in hoe we betekenisvol kunnen zijn in de organisatie. Daarnaast wil ik ook zeggen dat het vak 'Maatschappelijk engagement' aangenamer en interactiever is dan online vakken of vakken die je in de aula zou volgen.”


Maandag 25/03 organiseerden de studenten 'Leren door Maatschappelijk Engagement', die in het eerste semester aan de slag gingen op Erat, een Iftar. Ze deden dit volledig vrijwillig en op eigen initiatief. Er waren een vijftiental jongeren aanwezig en ook de collega's waren super enthousiast. Een succes dus!

Hieronder kan je enkele sfeerbeelden vinden.

Wil je meer weten? Download hieronder de flyer van het OPO.

Download de flyer

GenAI: ook wij blijven bij met de technologische vernieuwingen.

Generatieve AI (GenAI)zorgt voor een grote evolutie in ons onderwijs. Als opleiding blijven we niet graag achter. Zowel voor onszelf als lesgevers als voor onze studenten is het belangrijk dat we mee zijn en blijven. De eerste stap hebben we alvast gezet. Tijdens onze afgelopen Algemene OpleidingsVergadering (AOV) hebben we het topic GenAI vastgenomen. We kregen meer inzicht in wat AI juist is, hoe het werkt, welke mogelijkheden GenAI-tools ons bieden en wat de impact hiervan is voor onze studenten in de opleiding en nadien. Het startschot is gegeven.

Films: Skunk, Holy Rosita en Chelsea's blues: niet enkel studenten, maar ook wij kijken de films en zijn er dankbaar voor.

We leven in een boeiende, beeldende tijd. Een heleboel Vlaamse films en documentaires rond jeugd, jeugdhulp komen uit: Holy Rosita, Skunk, Chelsea's Blue's, Here I go... Materiaal om van te snoepen voor een opleiding waar deze thema's in ons DNA zitten. We stimuleren onze studenten dus om massaal de bioscoopzalen te bezoeken om deze films te gaan bekijken.


Niet enkele onze studenten vullen de zalen. Ook wij zijn natuurlijk van de partij om deze niet te missen films te bekijken. Zo gingen we intussen kijken naar Skunk en Chelsea's Blue. We delen onze eerste bedenkingen graag ook met jullie.


Fijn dat een film als Skunk niet enkel ons en onze studenten, maar ook de minister (op TV) aan het denken zet. De investering die deze legislatuur gedaan werd, dekt helaas niet de toename van agressie en het stijgende aantal gezinnen die kampen met een problematische opvoedingssituatie. Een rauw verhaal in een jeugdinstelling waar we onze studenten op proberen voor te bereiden, maar is dit mogelijk?


In de nabespreking van de documentaire Chelsea's blue op DOCVILLE, geeft Chelsea wat tips mee voor de hulpverleners: ze moeten luisteren en respect tonen. Dat vooral. En dat ze niet allemaal even goed zijn, dat is niet zo erg als ze maar eerlijk zijn en oprecht proberen. Deze tips nemen we alvast mee voor onze studenten. Als zij dit al kunnen, dan zullen ze de rauwe verhalen van kinderen, jongeren en hun contexten zoals die van Liam in Skunk, misschien ook beter kunnen behappen.

Ons netwerk

Ons BP-netwerk uitbreiden met nieuwe stageplaatsen

De tweedejaars studenten ronden hun stage rond Pasen af. Ze hebben weer veel in de praktijk kunnen observeren van het vak van 'jeugprofessional'. Dank je wel aan de 218 stageplaatsen! We hadden enkele nieuwe stageplaatsen die hun eerste begeleiding van een SRW-student opnamen. We verwelkomen ze graag mee in ons netwerk.


Kan jij ons helpen om de toekomstige generatie jeugdprofessionals klaar te stomen voor de praktijk?

Je kan de mogelijkheid tot een stageplaats kenbaar maken door een mailtje te sturen naar ons praktijkbureau:

praktijkbureau.srw@ucll.be


Alumni

Portretinterview

Onze fase 3 studenten maken voor hun BP een portretinterview met een alumni van onze opleiding. Een mooie kans om studenten en alumni met elkaar in contact te brengen. We delen met plezier twee mooie resultaten van de portretinterviews:

  • student Yaron Weyts over Lien Vanden Eynde, zorgleerkracht, OKAN H.-Hartinstituut 
Bekijk het artikel
  • studente Jamsien Notredam over Laure Beeckmans bij VZW Sporen
Bekijk het artikel

Alumni gespot?


Ben je zelf alumni en wil je ook je ervaring delen met studenten of heb je interessante bijdrage voor deze nieuwsbrief, aarzel dan niet om ons te contacteren.


Deel jouw interessant nieuwtje met ons
Share by: